Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kehollisuus haute couture -laukkujen suunnittelun luonnoskirjatyöskentelyssä: lähtökohtana Prima Ballerina -jalkinemallisto

Pakarinen, Siiri (2023)

 
Avaa tiedosto
Pakarinen_Siiri.pdf (4.342Mt)
Lataukset: 


Pakarinen, Siiri
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303083166
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sitä, miten kehollisuutta voidaan hyödyntää laukkumalliston suunnittelun luonnoskirjaprosessissa, jossa lähtökohtana toimi haute couturen filosofia ja balettiaiheinen Prima Ballerina -jalkinemallisto. Työn tavoitteena oli siis kartoittaa, luoda ja testata erilaisia luonnostelussa käytettäviä kehollisia menetelmiä, jotka keskittyvät erityisesti tanssimiseen.
Työ toteutettiin neljässä vaiheessa. Ensin tutustuttiin haute couturen, couture -laukkujen ja rokokoolaukkujen maailman, joiden pohjalta tehtiin kohderyhmäanalyysi ja laukkuhavainnointi. Toisessa vaiheessa käytiin läpi kehollisuuden ja tanssin teorioita erityisesti somatiikkaan perehtyen. Seuraavaksi edellisten vaiheiden tietoja sovellettiin neljä viikkoisen luonnosteluprosessin aikana, jossa kehollisuutta tutkittiin, tallennettiin ja reflektoitiin tanssia ja luonnostelua vuorottelevassa prosessissa. Luonnosteluprosessissa hyödynnettiin etenkin Bartenieff Fundamentalsin somaattisia harjoituksia, jotka perustuivat Irmgard Bartenieffin ajatuksiin ja työhön. Lopuksi kehollisen luonnostelun aikana syntyneestä viiden laukun mallistosta tehtiin kokoelmakartta ja yhdestä sen laukuista paperinen prototyyppi.
Luonnoskirjaprosessissa kehollisuutta hyödynnettiin ennen kaikkea ideoita synnyttävänä tekijänä luoden syvän suhteen suunnittelijan ja suunniteltavan kohteen välille. Näin opinnäytetyön lopputuloksena syntyi luonnoskirja, jossa kehollisesti tanssin ja somatiikan metodein ideoitiin haute couture laukkumallisto, joka perustui Prima Ballerina - jalkinemalliston baletti- ja rokokooinspiraatioihin.
Opinnäytetyössä käytetyt keholliset luonnoskirjaharjoitukset kartoittavat tanssia ja muotoilua yhdistävää suunnittelumenetelmää, jota aiheesta kiinnostuneet muotoilijat voivat soveltaa omassa työssään.
 
The purpose of this thesis was to investigate how bodily knowledge could be used in the sketchbook process of designing a bag collection where philosophy of haute couture and a ballet themed Prima Ballerina -footwear collection act as starting points. Therefore, the aim is to review, create and test different methods of utilizing bodily knowledge in sketching, especially, focusing on dancing.
The work was implemented in four phases. First, the world of haute couture, couture bags and rococo bags were explored, based on which a target group analysis and a bag observation were done. In the second phase, theories of bodily knowledge and dance, especially, focusing on somatics, were reviewed. Next, all knowledge from previous parts was applied during a four-week sketching process where bodily knowledge was studied, recorded and reflected in a process alternating dancing and sketching. In the sketching process, mainly somatic exercises from Bartenieff Fundamentals were used which were based on Irmgard Bartenieff’s thoughts and work. Finally, a collection of five bags produced during the sketching process, was presented in a collection board and one of its models turned into a paper prototype.
Above all, bodily knowledge was utilized in the sketching process as a way to generate ideas while also developing a deep relationship between the designer and the target of design. And so, as the result of the thesis, a sketchbook was born where an haute couture bag collection based on the rococo and ballet inspirations of Prima Ballerina -footwear collection, was designed using bodily knowledge derived through methods of dance and somatics.
The embodied sketching exercises used in the thesis explore a design method incorporating dance and design which designers interested in the topic can apply to their own work.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste