Oman verkkokaupan perustaminen
Heikkinen, Kirsi (2023)
Heikkinen, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303083237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303083237
Tiivistelmä
Työssä käydään läpi, miten oma verkkokauppa voidaan käytännössä perustaa. Työssä käsitellään verkkokaupan perustamista teknisestä näkökulmasta ja työn tavoitteena on luoda opas oman verkkokaupan perustamisesta. Ajatus työhön lähti siitä, että olen itse perustanut viime vuonna oman verkkokaupan ja silloin olisi kaivattu tällaista opasta, koska aikaisempaa kokemusta verkkokaupan perustamisesta ei ollut. Ongelmana oli siis, ettei olemassa ollut tällaista opasta verkkokaupan perustamisesta. Siksi tässä työssä ei käsitellä esimerkiksi liikeideaa, vaan nimenomaan käytännön puolta verkkokaupan perustamisesta. Tärkeimpänä tavoitteena oli se, että tämän työn avulla lukijalle tulisi sellainen olo, että verkkokaupan perustaminen on ihan mahdollista, jos liikeidea on valmiina.
Työssä keskeinen sisältö käsittelee verkkokaupan perustamista, verkkokauppa-alustan valitsemista ja sitä, millä mallilla verkkokauppa toimii eli toisin sanoen, mistä tuotteet verkkokauppaan tulevat. Työssä käsitellään myös yritysmuodon valintaa sekä markkinointia, sillä niillä on suuri rooli omassa verkkokaupassa. Aineistoa on kerätty erilaisista blogiteksteistä, oppaista, nettisivuista sekä laista. Työssä on käytetty toiminnallista tutkimusmenetelmää ja työn toiminnallinen osuus käsittelee omaa verkkokauppaani, joka on perustettu viime syksynä. Toiminnallisessa osuudessa käsitellään, mitä valintoja olen omaan verkkokauppaan tehnyt ja miksi. Osana toiminnallista osuutta on myös tulevaisuuden suunnitelmat tämän kaupan suhteen. Toiminnallisessa osuudessa ideana siis oli tuoda teoria käytäntöön ja perustella omia valintoja teoriaosuuden perusteella.
Viimeisessä kappaleessa on pohdintaa, jossa käsitellään sitä, mitkä tämän työn tavoitteet olivat ja miten niissä onnistuttiin. Tämä työ onnistui tavoitteessaan, sillä lopputuloksena syntyi tiivis opas siitä, miten oman verkkokaupan voi perustaa. Työssä verkkokaupan perustamista käsiteltiin siitä näkökulmasta, miten käytännössä asioita voi tehdä ja se oli se, mitä tällä työllä haluttiin saavuttaa. Pohdinnassa käsitellään myös sitä, kuka ja missä tätä työtä voisi tulevaisuudessa hyödyntää. Kappaleessa on myös pohdintaa siitä, mitä tämä työ antoi itselleni omaa verkkokauppaani ajatellen.
Työssä keskeinen sisältö käsittelee verkkokaupan perustamista, verkkokauppa-alustan valitsemista ja sitä, millä mallilla verkkokauppa toimii eli toisin sanoen, mistä tuotteet verkkokauppaan tulevat. Työssä käsitellään myös yritysmuodon valintaa sekä markkinointia, sillä niillä on suuri rooli omassa verkkokaupassa. Aineistoa on kerätty erilaisista blogiteksteistä, oppaista, nettisivuista sekä laista. Työssä on käytetty toiminnallista tutkimusmenetelmää ja työn toiminnallinen osuus käsittelee omaa verkkokauppaani, joka on perustettu viime syksynä. Toiminnallisessa osuudessa käsitellään, mitä valintoja olen omaan verkkokauppaan tehnyt ja miksi. Osana toiminnallista osuutta on myös tulevaisuuden suunnitelmat tämän kaupan suhteen. Toiminnallisessa osuudessa ideana siis oli tuoda teoria käytäntöön ja perustella omia valintoja teoriaosuuden perusteella.
Viimeisessä kappaleessa on pohdintaa, jossa käsitellään sitä, mitkä tämän työn tavoitteet olivat ja miten niissä onnistuttiin. Tämä työ onnistui tavoitteessaan, sillä lopputuloksena syntyi tiivis opas siitä, miten oman verkkokaupan voi perustaa. Työssä verkkokaupan perustamista käsiteltiin siitä näkökulmasta, miten käytännössä asioita voi tehdä ja se oli se, mitä tällä työllä haluttiin saavuttaa. Pohdinnassa käsitellään myös sitä, kuka ja missä tätä työtä voisi tulevaisuudessa hyödyntää. Kappaleessa on myös pohdintaa siitä, mitä tämä työ antoi itselleni omaa verkkokauppaani ajatellen.