Kilpailuetu näkyväksi - tulevaisuuskestävän brändistrategian muotoilu
Jaatinen, Enni (2023)
Jaatinen, Enni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303093250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303093250
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tulevaisuuskestävän brändistrategian muotoilu luonnon välittömässä läheisyydessä toimivalle kukka- ja kurssitilalle. Brändistrategian muotoilun avulla tavoiteltiin kilpailuedun näkyväksi tekemistä.
Tässä työssä näkyväksi tekeminen tarkoitti asiakkaan kokemukseen vaikuttavia, yrityksen tekemiä valintoja ja toteutuksia, jotka tukevat yrityksen tavoitteleman brändimielikuvan syntymistä. Tulevaisuuskestävyydellä tarkoitetaan puolestaan sitä, että kehittämistyön lopputuloksessa on huomioitu erilaisia tulevaisuutta ennakoivia muutosvoimia.
Työssä keskityttiin selkeyttämään palveluliiketoiminnan kilpailuetu, joka toimi tulevaisuuskestävän brändistrategian koostamista ohjaavana tekijänä. Kehittämistyö eteni palvelumuotoilulle ominaisen prosessimallin mukaisesti, sisältäen divergenssi- ja konvergenssivaiheet. Alun kartoittavassa tutkimusvaiheessa tutustuttiin yrityksen toimintaan haastattelemalla yrityksen edustajaa.
Lisäksi kerrytettiin asiakasymmärrystä tutkimalla asiakkaiden mielikuvia ja kokemuksia tilasta ja siellä tuotettavista palveluista. Yrityksen ja kehittämistyön kannalta tärkeimpien sidosryhmien osallistaminen tiedonkeruuseen tuotti brändistrategian kehittämiseksi arvokasta tietoa. Kehittämisvaiheessa sen pohjalta oli mahdollista muodostaa asiakaslähtöinen brändistrategia, joka tekee kilpailuedun näkyväksi ja huomioi erilaisia tulevaisuuden muutosvoimia.
Työn tuloksena syntyi brändikäsikirja, joka mallinsi ytimen brändistrategialle. Brändikäsikirja sisälsi lisäksi muutosvoimien monitorointia tukevia työkaluja ja toimeksiantajan toimintaan liittyvien tämänhetkisten muutosvoimien kuvaukset, jotka voi ottaa tulevaisuudessa systemaattisemmin huomioon strategisissa valinnoissa. Brändikäsikirja toimii käytännön työkaluna toimeksiantajalle ja on oletettavaa, että muutosvoimien monitoroinnilla kasvatetaan kyseisen palveluliiketoiminnan tulevaisuuskestävyyttä.
Tässä työssä näkyväksi tekeminen tarkoitti asiakkaan kokemukseen vaikuttavia, yrityksen tekemiä valintoja ja toteutuksia, jotka tukevat yrityksen tavoitteleman brändimielikuvan syntymistä. Tulevaisuuskestävyydellä tarkoitetaan puolestaan sitä, että kehittämistyön lopputuloksessa on huomioitu erilaisia tulevaisuutta ennakoivia muutosvoimia.
Työssä keskityttiin selkeyttämään palveluliiketoiminnan kilpailuetu, joka toimi tulevaisuuskestävän brändistrategian koostamista ohjaavana tekijänä. Kehittämistyö eteni palvelumuotoilulle ominaisen prosessimallin mukaisesti, sisältäen divergenssi- ja konvergenssivaiheet. Alun kartoittavassa tutkimusvaiheessa tutustuttiin yrityksen toimintaan haastattelemalla yrityksen edustajaa.
Lisäksi kerrytettiin asiakasymmärrystä tutkimalla asiakkaiden mielikuvia ja kokemuksia tilasta ja siellä tuotettavista palveluista. Yrityksen ja kehittämistyön kannalta tärkeimpien sidosryhmien osallistaminen tiedonkeruuseen tuotti brändistrategian kehittämiseksi arvokasta tietoa. Kehittämisvaiheessa sen pohjalta oli mahdollista muodostaa asiakaslähtöinen brändistrategia, joka tekee kilpailuedun näkyväksi ja huomioi erilaisia tulevaisuuden muutosvoimia.
Työn tuloksena syntyi brändikäsikirja, joka mallinsi ytimen brändistrategialle. Brändikäsikirja sisälsi lisäksi muutosvoimien monitorointia tukevia työkaluja ja toimeksiantajan toimintaan liittyvien tämänhetkisten muutosvoimien kuvaukset, jotka voi ottaa tulevaisuudessa systemaattisemmin huomioon strategisissa valinnoissa. Brändikäsikirja toimii käytännön työkaluna toimeksiantajalle ja on oletettavaa, että muutosvoimien monitoroinnilla kasvatetaan kyseisen palveluliiketoiminnan tulevaisuuskestävyyttä.