Eckerö Linen kotimaisuuden merkitys matkustajien näkökulmasta
Turkulainen, Aleksandra (2023)
Turkulainen, Aleksandra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303093259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303093259
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kotimaisuuden vaikutusta Eckerö Linen matkustajien ostopäätöksessä. Tavoitteena oli selvittää matkustajien näkemyksiä ja mielipiteitä siihen, miksi ke käyttävät yhtiön palveluja ja mitä kotimaisuus palveluiden yhteydessä heille merkitsee. Opinnäytetyössä keskityttiin kahden suomalaisen aluksen m/s Finlandian ja m/s Finbo Cargon asiakkaiden kokemuksiin Eckerö Linen kotimaisista palveluista.
Tietoperustassa esitellään toimeksiantajaa liiketoimintastrategian ja haastatteluiden avulla. Tietoperustan keskeisimpinä teemoina tutkitaan suomalaisuutta, kotimaisuutta sekä asiakaskäyttäytymistä. Suomalaisuutta lähestytään kulttuurisesta näkökulmasta ja kotimaisuutta yritysten sertifiointijärjestelmien ja kotimaisuuden suosimisen kautta. Asiakaskäyttämisen avulla tutkitaan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä sekä kotimaisuutta kilpailuetuna.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimustyyppisenä työnä syksyn 2022 ja talven 2023 aikana. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli tilastollista tutkimusmenetelmää ja aineistokeruumenetelmänä kyselyä. Internetpohjainen kysely luotiin Webropol-ohjelman avulla. Kysely jaettiin Eckerö Linen uutiskirjeen mukana sekä sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia kerättiin aikavälillä 1.12.2022-9.12.2022 Tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Kyselyyn vastasi 2214 asiakasta. Tuloksista selvisi, että Eckerö Line on tunnetusti suomalainen yhtiö, vaikka Avainlippu-merkin tunnettuus jäi vähäisemmäksi. Kotimaisuudella on merkitystä Eckerö Linen matkustajien ostopäätökseen, erityisesti laivamatkan varaustilanteessa sekä yhtiön suosimisen kohdalla. Kotimaisuuden lisäksi myös hinnalla on vaikutusta palveluiden valinnassa. Suomenkielinen asiakaspalvelu ja ostosmahdollisuudet koettiin ylivoimaisesti tärkeimpinä palveluina. Kotimaista viihdetarjontaa ei koettu yhtä merkitykselliseksi tekijäksi laivamatkan kannalta. Viihdetarjonnan ja kotimaisuuden markkinointia ja painopisteitä tulisi tarkastella. Asiakaspalveluun tulee jatkossakin panostaa.
Tietoperustassa esitellään toimeksiantajaa liiketoimintastrategian ja haastatteluiden avulla. Tietoperustan keskeisimpinä teemoina tutkitaan suomalaisuutta, kotimaisuutta sekä asiakaskäyttäytymistä. Suomalaisuutta lähestytään kulttuurisesta näkökulmasta ja kotimaisuutta yritysten sertifiointijärjestelmien ja kotimaisuuden suosimisen kautta. Asiakaskäyttämisen avulla tutkitaan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä sekä kotimaisuutta kilpailuetuna.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimustyyppisenä työnä syksyn 2022 ja talven 2023 aikana. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli tilastollista tutkimusmenetelmää ja aineistokeruumenetelmänä kyselyä. Internetpohjainen kysely luotiin Webropol-ohjelman avulla. Kysely jaettiin Eckerö Linen uutiskirjeen mukana sekä sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia kerättiin aikavälillä 1.12.2022-9.12.2022 Tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Kyselyyn vastasi 2214 asiakasta. Tuloksista selvisi, että Eckerö Line on tunnetusti suomalainen yhtiö, vaikka Avainlippu-merkin tunnettuus jäi vähäisemmäksi. Kotimaisuudella on merkitystä Eckerö Linen matkustajien ostopäätökseen, erityisesti laivamatkan varaustilanteessa sekä yhtiön suosimisen kohdalla. Kotimaisuuden lisäksi myös hinnalla on vaikutusta palveluiden valinnassa. Suomenkielinen asiakaspalvelu ja ostosmahdollisuudet koettiin ylivoimaisesti tärkeimpinä palveluina. Kotimaista viihdetarjontaa ei koettu yhtä merkitykselliseksi tekijäksi laivamatkan kannalta. Viihdetarjonnan ja kotimaisuuden markkinointia ja painopisteitä tulisi tarkastella. Asiakaspalveluun tulee jatkossakin panostaa.