Kilpailukykyinen palkanlaskentapalvelu nyt ja tulevaisuudessa
Talviala, Auli (2023)
Talviala, Auli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303103371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303103371
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Accountor HR Solutions Oy:lle, joka on talous- ja henkilöstöhallintopalveluihin ja -järjestelmiin erikoistunut asiantuntijayritys. Opinnäytetyössä käsitellään toimeksiantajayrityksen tarjoamaa palkanlaskentaohjelmisto Mepcoa sekä pohditaan, mitä kilpailukykyinen palkanlas-kentapalvelu tarkoittaa nyt ja tulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä on toimeksiantajayrityksen asiakkaiden, tarkemmin eriteltynä palkanlaskentapalveluita tarjoavien palvelukeskusten, näkökulma palkanlaskentapalvelun kilpailuetujen nykytilaan ja millaisia ominaisuuksia kilpailukykyisellä palkanlaskentapalvelulla on viiden vuoden kuluttua. Toimeksiantajayritys koki tarpeen kartoittaa tätä asiakkailtaan opinnäytetyötutkimuksen muodossa, sillä tämä tarjoaa puolueettoman ja tuoreen näkökulman tutkimustuloksiin. Toimeksiantajayritys voi käyttää tutkimustuloksia mahdollisten tulevien kehitysprojektin pohjana tai näkökulmana.
Tarkoituksena oli selvittää nykytilanne toimeksiantajan ajatusten pohjalta analyysin avulla sekä toteuttamalla laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus haastattelemalla toimeksiantajayrityksen nimeämien asiakasyritysten eli eri palvelukeskusten edustajia. Haastateltavat toimivat palvelukeskuksissa palkanlaskenta-alan asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä. Haastattelukysymykset laadittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, koska vastausten haluttiin palvelevan toimeksiantajan tarpeita mahdollisimman hyvin. Haastattelujen tulokset analysoitiin ja niitä verrattiin opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että palkanlaskentapalvelun tärkeimpiä kilpailuetuja ovat tällä hetkellä kattava ja laadukas osaaminen sekä asiakaspalvelu. Viiden vuoden aikajanalla kilpailueduissa korostuu palveluiden henkilökohtaisuus, ketterämmät prosessit sekä järjestelmäosaaminen niin palvelukeskus- kuin henkilötasollakin. Ohjelmistotoimittaja koetaan tällä hetkellä hyväksi kumppaniksi. Ohjelmistotoimittajalta kaivataan tulevaisuudessa ketterää reagointia muutostilanteissa ja tukea järjestelmäasioissa. Lisäksi palautteen antaminen ja yhteydenpito ohjelmistotoimittajan ja palvelukeskuksen välillä koetaan tärkeinä asioina myös viiden vuoden kuluttua.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä on toimeksiantajayrityksen asiakkaiden, tarkemmin eriteltynä palkanlaskentapalveluita tarjoavien palvelukeskusten, näkökulma palkanlaskentapalvelun kilpailuetujen nykytilaan ja millaisia ominaisuuksia kilpailukykyisellä palkanlaskentapalvelulla on viiden vuoden kuluttua. Toimeksiantajayritys koki tarpeen kartoittaa tätä asiakkailtaan opinnäytetyötutkimuksen muodossa, sillä tämä tarjoaa puolueettoman ja tuoreen näkökulman tutkimustuloksiin. Toimeksiantajayritys voi käyttää tutkimustuloksia mahdollisten tulevien kehitysprojektin pohjana tai näkökulmana.
Tarkoituksena oli selvittää nykytilanne toimeksiantajan ajatusten pohjalta analyysin avulla sekä toteuttamalla laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus haastattelemalla toimeksiantajayrityksen nimeämien asiakasyritysten eli eri palvelukeskusten edustajia. Haastateltavat toimivat palvelukeskuksissa palkanlaskenta-alan asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä. Haastattelukysymykset laadittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, koska vastausten haluttiin palvelevan toimeksiantajan tarpeita mahdollisimman hyvin. Haastattelujen tulokset analysoitiin ja niitä verrattiin opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että palkanlaskentapalvelun tärkeimpiä kilpailuetuja ovat tällä hetkellä kattava ja laadukas osaaminen sekä asiakaspalvelu. Viiden vuoden aikajanalla kilpailueduissa korostuu palveluiden henkilökohtaisuus, ketterämmät prosessit sekä järjestelmäosaaminen niin palvelukeskus- kuin henkilötasollakin. Ohjelmistotoimittaja koetaan tällä hetkellä hyväksi kumppaniksi. Ohjelmistotoimittajalta kaivataan tulevaisuudessa ketterää reagointia muutostilanteissa ja tukea järjestelmäasioissa. Lisäksi palautteen antaminen ja yhteydenpito ohjelmistotoimittajan ja palvelukeskuksen välillä koetaan tärkeinä asioina myös viiden vuoden kuluttua.