Virtuaalivaikuttajat osana vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuutta
Ahonen, Sara (2023)
Ahonen, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303113397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303113397
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vaikuttajamarkkinoinnin nykytilaa ja tulevaisuutta Suomessa, ja selvittää millainen rooli virtuaalivaikuttajilla voisi olla tulevaisuudessa vaikuttajamarkkinoinnissa Suomessa sekä mitä suomalaisen tai Suomessa toimivan yrityksen tulisi ottaa huomioon, mikäli haluaa hyödyntää virtuaalivaikuttajia osana vaikuttajamarkkinointiaan. Tutkimuskysymyksiä oli kolme, joiden avulla päästiin opinnäytetyön kehittämistavoitteisiin. TK1. Millainen on vaikuttajamarkkinoinnin nykytila ja tulevaisuus Suomessa? TK2. Millainen rooli virtuaalivaikuttajilla on tulevaisuudessa Suomessa? TK3. Mitä yrityksen tulee ottaa huomioon hyödyntäessään virtuaalivaikuttajia osana vaikuttajamarkkinointiaan?
Opinnäytetyön innoittajana toimi oma kiinnostukseni vaikuttajamarkkinointia kohtaan ja halu tutkia vaikuttajamarkkinoinnin uusia ilmiöitä. Virtuaalivaikuttaja ilmiö on vielä aika tuntematon Suomessa ja myös kansainvälisellä tasolla sitä on tutkittu suhteellisen vähän. Ilmiön uutuusarvo lisäsi mielenkiintoa lähteä tutkimaan aihetta.
Opinnäytetyön viitekehys rakentui vaikuttajamarkkinoinnin ympärille, mutta siinä perehdyttiin myös tarkasti virtuaalivaikuttaja ilmiöön ja siitä tehtyihin kansainvälisiin tutkimuksiin. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu laadullisesta tutkimuksesta, joka toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijaa aiheeseen liittyen. Tutkimuksen tulosten perusteella kehitettiin muistilista yrityksille, jotka haluavat hyödyntää virtuaalivaikuttajia osana vaikuttajamarkkinointiaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikuttajamarkkinointi on vauhdilla kasvava ala, joka on kehittynyt nopeasti viime vuosien aikana. Vaikuttajamarkkinoinnin nykytilassa näkyy alan jatkuva kehittyminen, kasvu ja murros. Strategisuus on tärkeänä osana tekemistä ja sisällöissä suosiossa ovat aidot lisäarvoa tuottavat sisällöt ja videosisällöt. Tutkimuksen mukaan vaikuttajamarkkinoinnin lähitulevaisuuden trendejä Suomessa tulevat olemaan pitkäaikaiset vaikuttajayhteistyöt, strategisuus, monikanavaisuus, aitous ja lisäarvoa tuottava sisältö, videosisällöt ja yhteiskunnalliset teema sekä poliittiset kannanotot. Suomessa virtuaalivaikuttajien rooli tulee hyvin todennäköisesti olemaan yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa ja brändäyksessä. Virtuaalivaikuttajia hyödyntävän yrityksen kannattaa lähteä liikkeelle samoista lähtökohdista kuin tavallista vaikuttajamarkkinointia suunnitellessa. Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin samanlaisia teemoja kuin aiheesta tehdyissä kansainvälisissä tutkimuksissa.
Opinnäytetyön innoittajana toimi oma kiinnostukseni vaikuttajamarkkinointia kohtaan ja halu tutkia vaikuttajamarkkinoinnin uusia ilmiöitä. Virtuaalivaikuttaja ilmiö on vielä aika tuntematon Suomessa ja myös kansainvälisellä tasolla sitä on tutkittu suhteellisen vähän. Ilmiön uutuusarvo lisäsi mielenkiintoa lähteä tutkimaan aihetta.
Opinnäytetyön viitekehys rakentui vaikuttajamarkkinoinnin ympärille, mutta siinä perehdyttiin myös tarkasti virtuaalivaikuttaja ilmiöön ja siitä tehtyihin kansainvälisiin tutkimuksiin. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu laadullisesta tutkimuksesta, joka toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijaa aiheeseen liittyen. Tutkimuksen tulosten perusteella kehitettiin muistilista yrityksille, jotka haluavat hyödyntää virtuaalivaikuttajia osana vaikuttajamarkkinointiaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikuttajamarkkinointi on vauhdilla kasvava ala, joka on kehittynyt nopeasti viime vuosien aikana. Vaikuttajamarkkinoinnin nykytilassa näkyy alan jatkuva kehittyminen, kasvu ja murros. Strategisuus on tärkeänä osana tekemistä ja sisällöissä suosiossa ovat aidot lisäarvoa tuottavat sisällöt ja videosisällöt. Tutkimuksen mukaan vaikuttajamarkkinoinnin lähitulevaisuuden trendejä Suomessa tulevat olemaan pitkäaikaiset vaikuttajayhteistyöt, strategisuus, monikanavaisuus, aitous ja lisäarvoa tuottava sisältö, videosisällöt ja yhteiskunnalliset teema sekä poliittiset kannanotot. Suomessa virtuaalivaikuttajien rooli tulee hyvin todennäköisesti olemaan yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa ja brändäyksessä. Virtuaalivaikuttajia hyödyntävän yrityksen kannattaa lähteä liikkeelle samoista lähtökohdista kuin tavallista vaikuttajamarkkinointia suunnitellessa. Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin samanlaisia teemoja kuin aiheesta tehdyissä kansainvälisissä tutkimuksissa.