Itseohjautuvuuden tukeminen ja tiedollisten taitojen opettaminen digitaalisessa oppimisympäristössä
Kemppainen, Heidi (2023)
Kemppainen, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133447
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli sekä myyjille suunnatun kyselytutkimuksen että myös myynnissä toimiville esihenkilöille ja myynnin valmentajalle suunnatun haastattelututkimuksen keinoin selvittää, miten myyjien itseohjautuvuutta voidaan tukea verkko-oppimisympäristön käytössä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia abstraktien eli tiedollisten taitojen opettamista verkko-oppimisen keinoin. Tutkimuskysymyksiä, joihin opinnäytetyöllä pyrittiin hakemaan vastauksia, olivat: Miten hyödyntää verkko-oppimisympäristöä jatkossa tehokkaammin? Miten valjastaa verkko-opetus tiedollisten taitojen opettamiseen? Miten vahvistaa ja tukea verkko-oppimisympäristön käytöllä myyjien itseohjautuvuutta oman osaamisensa kehittämisessä?
Tehtyjen haastattelujen perusteella esihenkilöt ja myynnin valmentaja suhtautuivat myönteisesti verkko-oppimisympäristön hyödyntämiseen myyjien kouluttamisessa. Haastateltavien mukaan tämä vapauttaisi aikaa esihenkilöiltä käytettäväksi myynnin ohjaamiseen. Lisäksi koettiin, että laadukas verkko-opetus hyödyttäisi organisaatiota muun muassa siten, että mahdolliset osaamisaukot voitaisiin tunnistaa aiempaa helpommin ja myynnin osaaminen yleisesti saataisiin tasalaatuisemmaksi. Vastaavasti lomakekyselyyn vastanneet myyjät kokivat, että jos verkko-oppimisalustalla olevan sisältö koettaisiin oman arkisen työn näkökulmasta merkitykselliseksi ja konkreettiseksi, vahvistaisi tämä myyjän omaa sisäistä motivaatiota ja kannustaisi myyjää kuluttamaan tällaista sisältöä.
Tiedollisten taitojen opettamisen näkökulmasta opinnäytetyössä kuvataan mallin kehittämistä varten kerättyä tietoa ja pyritään perustelemaan esitetyn mallin hyödyllisyyttä niin toimeksiantajan kuin oppijoiden näkökulmasta. Tehdyn työn lopputulemana syntyi toimintaehdotus sekä tiedollisten taitojen opettamiseksi että verkko-opetuksen rakentamiseksi siten, että kokonaisuus tukisi myyjien itseohjautuvuutta digitaalisen verkko-opetusympäristön käytössä ja opetusympäristössä olevien opintokokonaisuuksien opiskelemisessa.
Tehtyjen haastattelujen perusteella esihenkilöt ja myynnin valmentaja suhtautuivat myönteisesti verkko-oppimisympäristön hyödyntämiseen myyjien kouluttamisessa. Haastateltavien mukaan tämä vapauttaisi aikaa esihenkilöiltä käytettäväksi myynnin ohjaamiseen. Lisäksi koettiin, että laadukas verkko-opetus hyödyttäisi organisaatiota muun muassa siten, että mahdolliset osaamisaukot voitaisiin tunnistaa aiempaa helpommin ja myynnin osaaminen yleisesti saataisiin tasalaatuisemmaksi. Vastaavasti lomakekyselyyn vastanneet myyjät kokivat, että jos verkko-oppimisalustalla olevan sisältö koettaisiin oman arkisen työn näkökulmasta merkitykselliseksi ja konkreettiseksi, vahvistaisi tämä myyjän omaa sisäistä motivaatiota ja kannustaisi myyjää kuluttamaan tällaista sisältöä.
Tiedollisten taitojen opettamisen näkökulmasta opinnäytetyössä kuvataan mallin kehittämistä varten kerättyä tietoa ja pyritään perustelemaan esitetyn mallin hyödyllisyyttä niin toimeksiantajan kuin oppijoiden näkökulmasta. Tehdyn työn lopputulemana syntyi toimintaehdotus sekä tiedollisten taitojen opettamiseksi että verkko-opetuksen rakentamiseksi siten, että kokonaisuus tukisi myyjien itseohjautuvuutta digitaalisen verkko-opetusympäristön käytössä ja opetusympäristössä olevien opintokokonaisuuksien opiskelemisessa.