Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten ja huoltajien osallisuuden kehittäminen varhaiskasvatuksessa pedagogisen dokumentoinnin avulla : Osallisuusprojekti Vingen päiväkotiin Kokkolassa

Kippo, Reetta (2023)

Avaa tiedosto
Kippo_Reetta.pdf (6.386Mt)
Lataukset: 


Kippo, Reetta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133493
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tilaajana oli Kokkolan kaupungin sivistystoimen varhaiskasvatuspalvelut. Opinnäytetyö toteutettiin Vingen päiväkodilla 3–5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmässä kesällä 2022. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää lasten ja huoltajien osallisuuden toteutumista varhaiskasvatuksessa pedagogisen dokumentoinnin avulla. Toiminnallisen opinnäytetyön toteutustapana oli projekti, jonka päätehtävät liittyivät lasten osallisuuteen, verkostoihin, pedagogiikkaan ja varhaiskasvatuksen toimintaympäristöön. Toiminnallinen opinnäytetyö koostui viidestä interventiosta, joiden aikana suunniteltiin ja toteutettiin lapsille mieluinen superpäivä. Projektissa käytettiin pedagogista dokumentointia, ja lasten ja huoltajien osallisuus otettiin huomioon.

Toiminnallisen opinnäytetyön keskeinen tietoperusta koostuu osallisuudesta ja pedagogisesta dokumentoinnista. Osallisuutta, sen merkitystä ja mahdollistamista tarkastellaan yleisellä tasolla ja varhaiskasvatuksen piirissä. Pedagogista dokumentointia kuvaillaan sen tarkoituksen, prosessin ja työmenetelmien näkökulmista. Lisäksi ohjaavana asiakirjana toimi Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2022), johon interventioiden suunnitelmat perustuivat.

Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteiden onnistumista arvioitiin opiskelijan havaintojen ja dokumentoinnin avulla, sekä henkilöstöltä, huoltajilta ja lapsilta saadun palautteen perusteella. Henkilöstöltä ja huoltajilta palautetta pyydettiin lomakkeiden muodossa ja lapsilta hymynaamapurkkien avulla.

Henkilöstön mukaan interventioiden aikana toteutettu pedagoginen dokumentointi oli monipuolista. Projektin aikana lapset pääsivät kokemaan suunnitteluun osallistumista erilaisten toiminnallisten menetelmien kautta. Lapset osallistuivat mielellään interventioihin ja olivat innoissaan mukana suunnittelussa. Henkilöstöltä saadun palautteen mukaan jokaista lasta kuunneltiin ja arvostettiin, ja toiminta oli lasten mieleen. Lapset arvioivat interventiot pääsääntöisesti positiiviseksi kokemukseksi. Huoltajille annettiin mahdollisuus vaikuttaa superpäivään, vaikka kaikki eivät saaneetkaan lomaketta ajoissa täytettäväksi. Tämä vaikutti vahvasti huoltajien kokemaan osallisuuteen. Huoltajien osallisuuden mahdollistaminen jäi myös henkilöstön ja opiskelijan mielestä vajavaiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste