Á la carte annoksen ja noutopöytäruokailun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät lounasaikaan ABC Tikkulassa
Aho, Marjukka (2014)
Aho, Marjukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112564
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on ABC Tikkula Porissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ABC Tikkulan ruokaravintolan á la carte - ja noutopöytäruokailijoiden ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Arvioinnin kohteina olivat S-etukortin käyttö, ABC-ateriaetukorin käyttö ja tarjoustuotteiden merkitys. Á la carte -ruokailijoiden ostopäätöksessä selvitettiin menutaulujen vaikutusta. Noutopöytäruokailijoiden ostopäätöksessä selvitettiin noutopöytälinjaston ruokalinjaston ja salaattilinjaston merkitystä. Liikenneaseman on huomioitava toiminnassaan asiakaspalvelu ja asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavat tekijät asiakastyytyväisyyden ja tuottavuuden saavuttamiseksi.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä kyselylomakkeella. Kyselyn otanta tehtiin neljänä eri ajankohtana eri viikonpäivinä. Kysely toteutettiin ABC Tikkulan lounasaikaan. Kyselyyn vastasi 127 asiakasta. Vastaajista noutopöytäruokailijoita oli 96 ja á la carte -ruokailijoita oli 31.
Kyselyn tulosten mukaan kaikki vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä asiakaspalveluun. Asiakaspalvelu oli ystävällistä, asiantuntevaa ja työntekijät olivat palveluhaluisia. S-etukorttia ja ateriaetukorttia käytettiin paljon. Vastaajista 96 % käytti S-etukorttia ja ateriaetukorttia käytti 70 %. Menutaulujen ja henkilökunnan suosituksilla ei ollut niin merkittävää vaikutusta ostopäätökseen. Havaintojen sekä vastausten mukaan linjaston täyttöaste, siisteys ja ruokien ulkonäkö ovat merkittäviä tekijöitä ostopäätöstä tehdessä.
Ostopäätöksen tueksi ja asiakaslähtöisen palvelun parantamiseksi olisi jatkossa kiinnitettävä huomiota noutopöytälinjaston täyttöasteeseen, siisteyteen ja monipuolisuuteen. Henkilökunnan aktiivisuutta annosten suositteluun ja menutaulujen hyödyntämiseen olisi parannettava.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä kyselylomakkeella. Kyselyn otanta tehtiin neljänä eri ajankohtana eri viikonpäivinä. Kysely toteutettiin ABC Tikkulan lounasaikaan. Kyselyyn vastasi 127 asiakasta. Vastaajista noutopöytäruokailijoita oli 96 ja á la carte -ruokailijoita oli 31.
Kyselyn tulosten mukaan kaikki vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä asiakaspalveluun. Asiakaspalvelu oli ystävällistä, asiantuntevaa ja työntekijät olivat palveluhaluisia. S-etukorttia ja ateriaetukorttia käytettiin paljon. Vastaajista 96 % käytti S-etukorttia ja ateriaetukorttia käytti 70 %. Menutaulujen ja henkilökunnan suosituksilla ei ollut niin merkittävää vaikutusta ostopäätökseen. Havaintojen sekä vastausten mukaan linjaston täyttöaste, siisteys ja ruokien ulkonäkö ovat merkittäviä tekijöitä ostopäätöstä tehdessä.
Ostopäätöksen tueksi ja asiakaslähtöisen palvelun parantamiseksi olisi jatkossa kiinnitettävä huomiota noutopöytälinjaston täyttöasteeseen, siisteyteen ja monipuolisuuteen. Henkilökunnan aktiivisuutta annosten suositteluun ja menutaulujen hyödyntämiseen olisi parannettava.