Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Defining and Measuring Team Success in Game Development

Etelämäki, Saku (2023)

Avaa tiedosto
Saku Etelamaki Thesis.pdf (942.4Kt)
Lataukset: 


Etelämäki, Saku
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303143548
Tiivistelmä
Peliala nähdään tällä hetkellä hyvin tuottoisana ja menestyksekkäänä toimialana, mutta pinnan alapuolelta löytyy monenlaisia pelialaa vaivaavia ongelmia. Huomattava esimerkki pelialan ongelmista ovat sen hankalat työolot ja crunch-kulttuuri, joka vallitsee monissa pelitaloissa. Tietyt pelistudiot kykenevät julkaisemaan kaupallisesti ja kriittisesti menestyviä pelejä, vaikka kohtaavatkin samanlaisia työoloihin liittyviä ongelmia. Tästä herääkin kysymys onnistumisen tarkoituksesta ja siitä, että tarkoittaako onnistuminen eri asioita eri näkökulmista.


Tutkimuksen tavoitteena oli määrittää onnistuminen pelitiimien näkökulmasta ja selvittää, onko tiimin onnistuminen mitenkään mitattavissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja piti sisällään sekä tutkivan että kuvailevan tutkimuksen piirteitä. Ensisijaista ja toissijaista dataa käytettiin tutkimuskysymysten vastauksiin. Ensisijainen data kerättiin kahdeksasta puolirakenteisesta haastattelusta pelialan ammattilaisten kanssa, joilla oli kokemusta myös johtotason tehtävistä. Toissijaista dataa käytettiin kirjallisuuskatsauksen muodossa löytämään olemassa olevaa tietoa sekä tiimin onnistumisesta että tiimin onnistumisen mittaamisesta.


Ensisijaisen ja toissijaisen datan avulla todettiin, että tiimin onnistuminen on monimutkainen konsepti, joka määritellään monella eri tavalla. Tulokset osoittivat, että myös tiimin onnistumisen mittaaminen voidaan tehdä monella eri tavalla. Tiivistettynä, tutkimuskysymyksiin vastattiin perin pohjin ja suuntaa antavat määritelmät annetiin sekä tiimin onnistumiselle, että sen mittaamiselle pelinkehityskontekstissa. Täytyy kuitenkin huomata, että konseptien monimutkaisuuden vuoksi lopullisia ja yleistäviä vastauksia ei pystytty tutkimuskysymyksille antamaan.
 
Video game development is currently perceived as a lucrative and successful business area, but under the surface there are lots of issues plaguing the industry. One of the most notable problems in the industry is related to difficult working conditions and a culture of crunch that is common in game development studios. Despite facing similar problems, some game studios are delivering games that are critically and financially very successful. This raises questions about the meaning of success, and whether success means different things from different perspectives.


The goal was to define the meaning of success from the perspective of teams in the gaming industry, and to find out if team success could be measured in any way. Research implementation was qualitative in nature and included characteristics of both descriptive and exploratory studies. Primary and secondary data were utilized to answer research questions. The primary data was gathered from eight semi-structured interviews with game development professionals who had experience in leadership roles, and the secondary data was utilized in a form of literature review that provided existing knowledge on concepts such as team success and team success measurement.


Through analysis of primary and secondary data, team success was learned to be a complex concept with numerous definitions and meanings. Additionally, the results indicated that team success measurement can be done in multiple different ways. In conclusion, the research questions were thoroughly answered, and directional definitions were given to the related concepts. However, due to the complexity of team success and team success measurement, definitive and generalized answers were not found.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste