Ammattikorkeakouluopiskelijat vakuutusten kuluttajina
Reinikainen, Johanna; Lind, Liisa (2014)
Reinikainen, Johanna
Lind, Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112606
Tiivistelmä
LähiTapiola Keski-Suomi kaipasi tietoa korkeakouluopiskelijoiden kuluttajakäyttäytymisestä vakuutusalalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, millaisia 18–26-vuotiaat Jyväskylän ammattikorkeakouluopiskelijat ovat vakuutusten kuluttajina, mitä vakuutuksia heillä jo on ja mitkä kanavat ovat heille mieluisimpia vakuutusasioiden hoitamisessa.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen sisällytettiin kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostoprosessia vakuutusalalla. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus, ja se toteutettiin internet-kyselynä. Kysely lähetettiin eri yksiköiden 1248 JAMKin opiskelijalle, ja vastauksia saatiin yhteensä 327 kappaletta. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 26 %.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että Pohjola on suosituin vakuutusyhtiö ja kotivakuutus on yleisin vakuutus. Digitaalisten kanavien kasvusta huolimatta korkeakouluopiskelijat suosivat yhä vakuutusasioidensa hoitamisessa perinteisempiä lähestymistapoja. Varsinkin, jos kyseessä ovat asiakkaalle uudet tuotteet, he haluavat hoitaa asioinnin mieluiten paikan päällä toimistossa.
LähiTapiola Keski-Suomi saa tutkimuksesta ajankohtaista tietoa siitä, mitkä vakuutukset korkeakouluopiskelijat kokevat tärkeimmiksi elämäntilanteessaan ja millaisia kanavia pitkin he etsivät niistä mieluiten tietoa. Opinnäytetyö tarjoaa myös mietteitä siitä, kuinka vastaajat kokevat vakuutusyhtiöiden näkyvyyden sosiaalisessa mediassa ja mihin suuntaan sitä olisi hyvä kehittää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen sisällytettiin kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostoprosessia vakuutusalalla. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus, ja se toteutettiin internet-kyselynä. Kysely lähetettiin eri yksiköiden 1248 JAMKin opiskelijalle, ja vastauksia saatiin yhteensä 327 kappaletta. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 26 %.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että Pohjola on suosituin vakuutusyhtiö ja kotivakuutus on yleisin vakuutus. Digitaalisten kanavien kasvusta huolimatta korkeakouluopiskelijat suosivat yhä vakuutusasioidensa hoitamisessa perinteisempiä lähestymistapoja. Varsinkin, jos kyseessä ovat asiakkaalle uudet tuotteet, he haluavat hoitaa asioinnin mieluiten paikan päällä toimistossa.
LähiTapiola Keski-Suomi saa tutkimuksesta ajankohtaista tietoa siitä, mitkä vakuutukset korkeakouluopiskelijat kokevat tärkeimmiksi elämäntilanteessaan ja millaisia kanavia pitkin he etsivät niistä mieluiten tietoa. Opinnäytetyö tarjoaa myös mietteitä siitä, kuinka vastaajat kokevat vakuutusyhtiöiden näkyvyyden sosiaalisessa mediassa ja mihin suuntaan sitä olisi hyvä kehittää tulevaisuudessa.