Ensiapupäivä Ahonkylän koulun 6.-luokkalaisille
Henttonen, Rosa; Lodewijks, Mira (2023)
Henttonen, Rosa
Lodewijks, Mira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153672
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen ensiapupäivä Ahonkylän koulun kuudesluokkalaisille. Tavoitteena oli kehittää lasten taitoja sekä uskallusta toimia ensiapua vaativissa tilanteissa, tuottamalla heidän kehitystasoansa vastaavaa opetusta ensiavusta. Tavoitteena oli myös kehittää ohjaamis-, sekä vuorovaikutustaitojamme lasten parissa työskentelyyn. Opinnäytetyön tehtävänä oli kartoittaa minkälaisia ovat kuudes-luokkalaisten ensiaputaidot ja kuinka niitä voitaisiin kehittää, sekä minkälaisia koulutapaturmia esiintyy ja kuinka niitä voitaisiin ennaltaehkäistä.
Lasten ennakkotietämystä ensiavusta kartoitettiin lyhyen sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasivat lähes kaikki kuudennen luokan oppilaat (N=43) Ahonkylän koulusta. Kyselyn pohjalta saatiin tärkeää tietoa siitä, mitä ensiapupäivässä tulee käydä läpi. Tuloksista kävi ilmi, että lasten ensiaputaidot ovat hyvin vaihtelevia. He olivat myös halukkaita kehittämään omaa ensiapuosaamistaan. Seuraavaksi toteutettiin lapsille ennakkomateriaaliksi helppolukuinen PowerPoint -esitys, jossa käytiin läpi tarkat ensiapuohjeet päivän sisältöihin sovitettuna. Ensiapupäivä koostui kuudesta eri ensiapurastista, joissa keskityttiin kädentaitojen harjoitteluun. Ensiapupäivän aiheina olivat hätänumeroon soitto sekä 112-sovellus, kolmioliinan käyttö, pyörtyneen sekä tajuttoman ensiapu, vuotavan haavan ja nyrjähtäneen nilkan ensiapu, palovammojen hoito sekä nenäverenvuodon tyrehdytys ja elottomuuden tunnistaminen sekä elvytys. Päivän jälkeen lasten kehittyneitä ensiaputaitoja kartoitettiin vielä loppukyselyn avulla.
Johtopäätöksenä toteutuneesta ensiapupäivästä voidaan todeta, että lapset ovat hyvin kiinnostuneita ensiaputaitojen oppimisesta toiminnallisin menetelmin. Saadun palautteen perusteella voidaan sanoa, että päivä koettiin todella hyödylliseksi ja tärkeäksi. Jatkossa olisi mielenkiintoista tietää, aloittavatko peruskoulussa ensiapuopetusta saaneet lapset tai nuoret ensiavun antamisen matalammalla kynnyksellä kuin toiset lapset.
Lasten ennakkotietämystä ensiavusta kartoitettiin lyhyen sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasivat lähes kaikki kuudennen luokan oppilaat (N=43) Ahonkylän koulusta. Kyselyn pohjalta saatiin tärkeää tietoa siitä, mitä ensiapupäivässä tulee käydä läpi. Tuloksista kävi ilmi, että lasten ensiaputaidot ovat hyvin vaihtelevia. He olivat myös halukkaita kehittämään omaa ensiapuosaamistaan. Seuraavaksi toteutettiin lapsille ennakkomateriaaliksi helppolukuinen PowerPoint -esitys, jossa käytiin läpi tarkat ensiapuohjeet päivän sisältöihin sovitettuna. Ensiapupäivä koostui kuudesta eri ensiapurastista, joissa keskityttiin kädentaitojen harjoitteluun. Ensiapupäivän aiheina olivat hätänumeroon soitto sekä 112-sovellus, kolmioliinan käyttö, pyörtyneen sekä tajuttoman ensiapu, vuotavan haavan ja nyrjähtäneen nilkan ensiapu, palovammojen hoito sekä nenäverenvuodon tyrehdytys ja elottomuuden tunnistaminen sekä elvytys. Päivän jälkeen lasten kehittyneitä ensiaputaitoja kartoitettiin vielä loppukyselyn avulla.
Johtopäätöksenä toteutuneesta ensiapupäivästä voidaan todeta, että lapset ovat hyvin kiinnostuneita ensiaputaitojen oppimisesta toiminnallisin menetelmin. Saadun palautteen perusteella voidaan sanoa, että päivä koettiin todella hyödylliseksi ja tärkeäksi. Jatkossa olisi mielenkiintoista tietää, aloittavatko peruskoulussa ensiapuopetusta saaneet lapset tai nuoret ensiavun antamisen matalammalla kynnyksellä kuin toiset lapset.