Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oppimispeli infektioiden hoidosta MRSA potilailla

Alho, Janina; Halme, Laura; Järvinen, Laura (2023)

 
Avaa tiedosto
Alho_Janina_Halme_Laura_Jarvinen_Laura.pdf (1.861Mt)
Lataukset: 


Alho, Janina
Halme, Laura
Järvinen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303163727
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opintojensa alkuvaiheessa oleville sairaanhoitajaopiskelijoille uudenlainen oppimispeli MRSA potilaiden infektioiden hoidosta. Pelin avulla voidaan helpottaa opiskelijoiden ryhmäytymistä ja kehittää yhteistyötaitoja.

Tehtävänä oli vastata seuraaviin teoreettisiin kysymyksiin: Mikä on MRSA ja mitä se aiheuttaa ja miten tartunnalta voidaan suojautua? Mitkä ovat yleisimmät MRSA:n aiheuttamat infektiot aikuisilla ja miten niitä hoidetaan? Mitä MRSA näytteiden otossa tulee ottaa huomioon? Mitä on pelillisyys ja miten pakopeli rakennetaan?

Tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä MRSA:sta sekä sen kokonaisvaltaisesta hoidosta oppimispelin avulla. Toiminnassa kehitettiin täysin uusi metodi, jossa sairaanhoitajaopiskelijat pääsevät pakohuonepelin avulla tutustumaan MRSA-potilaan hoitoon.

Teoreettisissa lähtökohdissa opinnäytetyössä perehdyttiin MRSA:n historiaan, hoitoon sekä torjuntaan. Lisäksi avasimme keskeisiä käsitteitä oppimisesta, pelillistämisestä, pakohuonepelistä ja MRSA:sta.

Peliä voi jatkokehittää eri tavoin, esimerkiksi lisäämällä materiaaleja joko sähköiseen muotoon tai keksimällä uusia potilastapauksia. Pelin voisi siirtää myös kokonaan verkkoympäristöön, jolloin se palvelisi useampia opiskelijoita, kun pelin voisi pelata läpi myös vapaa-ajalla. Verkkopelin myötä ratkeaisivat säilytysongelmat, eikä se myöskään tällöin olisi sidottu luokkatilaan. Verkkopelin pelaamiseen ei tarvita valvojaa, joten opettajilta säästyy aikaa muuhun.

Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Tampereen ammattikorkeakoulun yhteistyötahon kanssa. Prosessissa kerättiin omakustanteisesti materiaaleja ja tietoa oppimispelin kehittämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste