Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Osaava, vaativa, ihmisläheinen, rehellinen, suora” – hyvän valmentajan vaatimukset salibandyn maajoukkuepelaajien määrittelemänä

Santanen, Hannu (2023)

 
Avaa tiedosto
Santanen_Hannu.pdf (1.309Mt)
Lataukset: 


Santanen, Hannu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303163719
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisista osa-alueista koostuu hyvä valmentaja -käsite. Tutkimus toteutettiin salibandyn maajoukkuepelaajia haastattelemalla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja pyrkimys oli saada henkilökohtaista tietoa kokemuksista hyvän valmennuksen avaintekijöistä. Samalla haluttiin selvittää, miten hyvä valmennus on konkreettisesti näkynyt heidän urallaan. Valmentamista on tutkittu jo kohtuullisen paljon, mutta asiaa on kysytty urheilijoilta suhteellisen vähän. Asiasta löytyy vain muutama tutkimus, missä urheilijoiden määritelmää hyvästä valmentajasta on selvitetty. Tämä lisää tutkimuksen tarvetta, koska asiasta löytyy tutkimustietoa hyvin niukasti.
Tutkimuskysymykset tässä tutkimuksessa ovat: 1. Millainen on hyvä valmentaja salibandyn maajoukkuetasoisten pelaajien mielestä, 2. Mitä konkreettisia tekoja hyvä valmentaja on tehnyt itsemääräämisteorian osa-alueissa, ja 3. Millaista käytännön vuorovaikutusta hyvä valmentaja on tehnyt urheilijan kanssa. Tutkimuksesta esille tulleita asioita on tarkoitus käyttää Salibandyliiton valmennuskoulutuksissa jatkossa, mikä toimi tutkimuksen toimeksiantajana. Tutkimus rajattiin koskemaan ainoastaan naispelaajia, koska miesten osalta on vastaava tutkimus tehty keväällä 2022.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmä oli teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin marraskuussa 2022. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina etänä verkossa ja sovelluksena käytettiin Microsoftin Teams – ohjelmaa. Haastatteluihin valittiin lopulta 16 haastateltavaa ja listan käytiin läpi etukäteen toimeksiantajan asiantuntijoiden kanssa. Kaikki haastateltavat ovat aktiivipelaajia, pelaavat eri maiden pääsarjoissa, ovat täysi-ikäisiä urheilijoita ja ovat uransa aikana edustaneet vähintään kahta eri seurajoukkuetta. Lisäksi kaikki ovat osallistuneet urallaan vähintään yhteen junioreiden tai aikuisten MM-turnaukseen. Haastateltujen pelaajien taustat ja lähtökohdat olivat hyvin erilaisia liittyen urheilu-uraan, asuinpaikkaansa ja valmentajiin heidän uransa varrella. Haastateltavat pelaajat olivat yhteensä 10 eri seurasta.

Tulkitsemalla ja päättelemällä urheilijoiden vastauksia, muodostui tutkimukseen osallistuneiden urheilijoiden ajatuksien ja käsitysten perusteella kuvaus hyvästä valmentajasta. Haastattelujen perusteella urheilijat toivovat hyvältä valmentajalta osaamista, vaatimista ja ihmisläheisyyttä. Vuorovaikutuksen osalta pitivät urheilijat tärkeänä rehellisyyttä ja suoruutta. Hyvä valmentaja kehittää, ymmärtää ja auttaa urheilijaa kokonaisvaltaisesti sekä urheilijana että ihmisenä. Hyvän valmentajan tärkeimmiksi ominaisuuksiksi haastatellut urheilijat nostivat hyvät tunne- ja vuorovaikutustaidot, yksilön motivaation tukemisen, lajiosaamisen, korkean vaatimustason sekä ihmisten johtamisen. Tulosten pohjalta voidaan ajatella valmentamisen olevan vaativa kokonaisuus ja vahvistaa vaatimusta nykyaikaisesta kokonaisvaltaisesta valmennuksesta. Lajissa tehdyt tutkimukset ovat lähtölaukaus tämän tyyppisille tutkimuksille ja tätä työtä pitää tulevaisuudessa jatkaa, jotta valmennuskulttuuri voi muuttua ja kehittyä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste