TRE-menetelmän hyödyntäminen ensihoitajaopiskelijoiden stressin lievityksessä
Manner, Lotta; Sakari, Piia (2023)
Manner, Lotta
Sakari, Piia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303173802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303173802
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ensihoitajaopiskelijoille stressin lievityskeinona TRE-menetelmää hyödyntäen. Tuotettiin kirjalliset sekä kuvalliset ohjeistukset harjoitusmateriaaliksi. Materiaalia opiskelijat voivat käyttää itsenäisesti. Kyseisellä menetelmällä pyrittiin lievittämään ensihoitajaopiskelijoiden kokemaa stressiä, ahdistuneisuutta sekä kuormittavuutta. Erityisesti näitä tuntemuksia herätti ammattikorkeakoulussa opiskelu koronapandemian aikana. Pyrittiin luomaan työkalu myös tuntemusten ennaltaehkäisyyn tulevaa työelämää varten. TRE-menetelmä on ilmiönä vielä monelle tuntematon.
Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta menetelmästä. Lisäksi ohjausmateriaalin avulla tuotettiin keino stressin lievitykseen. Kannustettiin itseohjautuvuuteen stressin hallinnassa ensihoitajaopiskelijoiden keskuudessa. Opinnäytetyön tehtävänä oli vastata tutkimuskysymyksiin: Mitä tai mikä on TRE-menetelmä? Auttaako TRE- menetelmä ensihoitajaopiskelijoiden stressin lievittämisessä? Työ toteuutettiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa.
Tehtyjen havaintojen perusteella menetelmä toimi odotetusti. Kokemuksia mittaavien kysymysten perusteella harjoitus koettiin hyödylliseksi ja rentouttavaksi. Jokaisella menetelmää kokeilevalla oli tuntemuksena stressiperäinen jännittyneisyys.
Tulevaisuudessa jatkotutkimuskysymyksenä voisi lisätä erilaisten invasiivisten sekä noninvasiivisten mittausten käyttöä menetelmän vaikuttavuuden arvioinnissa. Interventiotutkimus voisi tarkastella harjoitteen vaikuttavuutta tietyssä määritetyssä kohderyhmässä.
Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta menetelmästä. Lisäksi ohjausmateriaalin avulla tuotettiin keino stressin lievitykseen. Kannustettiin itseohjautuvuuteen stressin hallinnassa ensihoitajaopiskelijoiden keskuudessa. Opinnäytetyön tehtävänä oli vastata tutkimuskysymyksiin: Mitä tai mikä on TRE-menetelmä? Auttaako TRE- menetelmä ensihoitajaopiskelijoiden stressin lievittämisessä? Työ toteuutettiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa.
Tehtyjen havaintojen perusteella menetelmä toimi odotetusti. Kokemuksia mittaavien kysymysten perusteella harjoitus koettiin hyödylliseksi ja rentouttavaksi. Jokaisella menetelmää kokeilevalla oli tuntemuksena stressiperäinen jännittyneisyys.
Tulevaisuudessa jatkotutkimuskysymyksenä voisi lisätä erilaisten invasiivisten sekä noninvasiivisten mittausten käyttöä menetelmän vaikuttavuuden arvioinnissa. Interventiotutkimus voisi tarkastella harjoitteen vaikuttavuutta tietyssä määritetyssä kohderyhmässä.