Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman kehittäminen: case: DYNASET Oy
Borgström, Joanna; Hömmö, Sanna (2023)
Borgström, Joanna
Hömmö, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303183822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303183822
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Tutkimuksen toimeksiantaja oli DYNASET Oy. Dynaset tunnetaan maailman johtavana hydrauligeneraattorien, -korkeapainepesurien ja -kompressorien valmistajana, joka tarjoaa teknologisia ratkaisuja parantamaan asiakkaiden liikkuvien työkoneiden tuottavuutta, tehokkuutta ja käytettävyyttä. Tutkimus oli tarpeellinen, sillä yrityksessä oleva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma oli erittäin suppea, eikä palvellut toimeksiantajan tarpeita.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena. Kvalitatiivisen osuuden aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelujen tavoitteena oli muodostaa käsitys yrityksen nykytilasta, tavoitteista, strategiasta ja markkinoinnista. Haastateltavia oli yhteensä kuusi. Haastattelut toteutettiin toisen tutkimuksen tekijän osalta Microsoft Teamsin välityksellä ja toisen tekijän osalta paikan päällä kasvotusten Dynasetin tehtaalla Ylöjärvellä. Tutkimuksen tulosten analysoinnissa hyödynnettiin sekä aineisto- että teorialähtöistä analysointimenetelmää. Kvantitatiivisessa tutkimusosuudessa aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin itsevalikoitunutta verkkokyselyä. Kyselyn tavoitteena oli selvittää yleisiä käyttötottumuksia sekä mieltymyksiä liittyen sosiaaliseen mediaan ja sen kanaviin. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja se jaettiin Dynasetin sosiaalisen median kanavissa. Kyselylomake oli auki 14.11.2022-4.12.2022 välisen ajan. Kyselyyn vastasi 611 henkilöä. Kyselyn tuloksien analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia, suoria jakaumia sekä tunnuslukuja. Tutkimuksessa hyödynnettiin lisäksi sekundääriaineistona olemassa olevaa sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa sekä vuonna 2022 tehtyä kilpailija-analyysia.
Tutkimuksien avulla pystyttiin saamaan syvällistä ymmärrystä yrityksen nykytilasta sekä tavoitteista niin koko organisaation kuin markkinoinninkin osalta, sekä selvittämään sosiaaliseen mediaan liittyviä käyttötottumuksia ja toiveita Dynasetin markkinoinnin osalta. Näiden tutkimustuloksien pohjalta pystyttiin muodostamaan toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka huomioi sekä organisaation tavoitteet että käyttäjien ja kohderyhmien käyttötottumukset sekä kanavien ominaispiirteet.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena. Kvalitatiivisen osuuden aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelujen tavoitteena oli muodostaa käsitys yrityksen nykytilasta, tavoitteista, strategiasta ja markkinoinnista. Haastateltavia oli yhteensä kuusi. Haastattelut toteutettiin toisen tutkimuksen tekijän osalta Microsoft Teamsin välityksellä ja toisen tekijän osalta paikan päällä kasvotusten Dynasetin tehtaalla Ylöjärvellä. Tutkimuksen tulosten analysoinnissa hyödynnettiin sekä aineisto- että teorialähtöistä analysointimenetelmää. Kvantitatiivisessa tutkimusosuudessa aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin itsevalikoitunutta verkkokyselyä. Kyselyn tavoitteena oli selvittää yleisiä käyttötottumuksia sekä mieltymyksiä liittyen sosiaaliseen mediaan ja sen kanaviin. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja se jaettiin Dynasetin sosiaalisen median kanavissa. Kyselylomake oli auki 14.11.2022-4.12.2022 välisen ajan. Kyselyyn vastasi 611 henkilöä. Kyselyn tuloksien analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia, suoria jakaumia sekä tunnuslukuja. Tutkimuksessa hyödynnettiin lisäksi sekundääriaineistona olemassa olevaa sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa sekä vuonna 2022 tehtyä kilpailija-analyysia.
Tutkimuksien avulla pystyttiin saamaan syvällistä ymmärrystä yrityksen nykytilasta sekä tavoitteista niin koko organisaation kuin markkinoinninkin osalta, sekä selvittämään sosiaaliseen mediaan liittyviä käyttötottumuksia ja toiveita Dynasetin markkinoinnin osalta. Näiden tutkimustuloksien pohjalta pystyttiin muodostamaan toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka huomioi sekä organisaation tavoitteet että käyttäjien ja kohderyhmien käyttötottumukset sekä kanavien ominaispiirteet.