Etätyön vaikutus yrityskulttuuriin: Organisaatio X
Karlsson, Elina (2023)
Karlsson, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213946
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan COVID-19 pandemian aloittaman laajan etätyön vaikutusta yrityskulttuurikokemukseen Organisaatiossa X.
Yrityskulttuuri on ilmiö, jota on tutkittu laajasti. Yrityskulttuurista löytyy monia määritelmiä ja tutkimusmalleja. Yrityskulttuuri on ryhmässä syntyvä ilmiö, joka vaikuttaa ryhmän käytökseen ja ajattelumalleihin. Yrityskulttuuri ilmenee organisaatiossa näkyvien elementtien, arvojen sekä jaettujen oletusten kautta. Yrityskulttuuri voi olla organisaatiolle kilpailuetu tai vaihtoehtoisesti kehittymisen este. Yrityskulttuurin vaikutus organisaation toimintaan ja menestymiseen on merkittävä.
Etätyö ei ole ilmiönä uusi, muta COVID-19 pandemia teki etätyöstä laajasti käytössä olevan työskentelymallin nopealla aikataululla. COVID-19 pandemian myötä työelämään on muodostunut uusi käsite, hybridityö. Laajan etätyön vaikutuksista yrityskulttuuriin keskustellaan paljon, mutta varmaa tutkimustietoa ilmiöstä ei vielä ole. Laajan etätyön myötä perinteisiä yrityskulttuurimalleja on alettu kritisoimaan riittämättöminä suhteessa muuttuneeseen toimintaympäristöön. Pohdintaa käydään myös siitä, onko yhteiskunnallisilla muutoksilla todellisuudessa vaikutusta yrityskulttuuriin.
Tämän työn tavoitteena on selvittää, millainen on laajan etätyön vaikutus yrityskulttuurikokemukseen kohdeorganisaatiossa. Työn toisena tavoitteena on tuottaa organisaation johdolle käsitys siitä, millaisena organisaation henkilökunta yrityskulttuurin tutkimushetkellä kokee.
Opinnäytetyö toteutettiin syyskuun 2022 ja maaliskuun 2023 välillä. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista lähestymiskulmaa. Henkilökunnan näkemyksiä yrityskulttuurin nykytilasta tutkittiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksen tulosten taustavaikuttajia pyrittiin kartoittamaan johdon ryhmähaastattelulla. Kyselytutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 66,9%.
Pääasiallisena huomiona nousi esiin se, että laajan etätyön vaikutuksia yrityskulttuuriin ei tunnistettu. Tutkimuksessa vertailtiin kahden eri työntekijäryhmän, laajan etätyön aikana aloittaneiden sekä ennen laajaa etätyötä aloittaneiden, kokemuksia. Kokemukset näiden vastaajaryhmien välillä olivat hyvin samanlaisia. Johdon ryhmähaastattelussa koettiin vastaajaryhmien pienien erojen selittyvän organisaation johdossa ja toimintamalleissa tapahtuneilla muutoksilla eikä varsinaisia etätyöstä johtuvia ilmiöitä tunnistettu.
Yrityskulttuuri voi vaikuttaa organisaation menestykseen ratkaisevalla tavalla. Tilanteessa, jossa organisaation toimintaympäristö muuttuu, tulisi organisaation johdolla olla selkeä näkemys siitä, mihin suuntaan niin organisaation toimintaa kuin yrityskulttuuria halutaan kehittää.
Yrityskulttuuri on ilmiö, jota on tutkittu laajasti. Yrityskulttuurista löytyy monia määritelmiä ja tutkimusmalleja. Yrityskulttuuri on ryhmässä syntyvä ilmiö, joka vaikuttaa ryhmän käytökseen ja ajattelumalleihin. Yrityskulttuuri ilmenee organisaatiossa näkyvien elementtien, arvojen sekä jaettujen oletusten kautta. Yrityskulttuuri voi olla organisaatiolle kilpailuetu tai vaihtoehtoisesti kehittymisen este. Yrityskulttuurin vaikutus organisaation toimintaan ja menestymiseen on merkittävä.
Etätyö ei ole ilmiönä uusi, muta COVID-19 pandemia teki etätyöstä laajasti käytössä olevan työskentelymallin nopealla aikataululla. COVID-19 pandemian myötä työelämään on muodostunut uusi käsite, hybridityö. Laajan etätyön vaikutuksista yrityskulttuuriin keskustellaan paljon, mutta varmaa tutkimustietoa ilmiöstä ei vielä ole. Laajan etätyön myötä perinteisiä yrityskulttuurimalleja on alettu kritisoimaan riittämättöminä suhteessa muuttuneeseen toimintaympäristöön. Pohdintaa käydään myös siitä, onko yhteiskunnallisilla muutoksilla todellisuudessa vaikutusta yrityskulttuuriin.
Tämän työn tavoitteena on selvittää, millainen on laajan etätyön vaikutus yrityskulttuurikokemukseen kohdeorganisaatiossa. Työn toisena tavoitteena on tuottaa organisaation johdolle käsitys siitä, millaisena organisaation henkilökunta yrityskulttuurin tutkimushetkellä kokee.
Opinnäytetyö toteutettiin syyskuun 2022 ja maaliskuun 2023 välillä. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista lähestymiskulmaa. Henkilökunnan näkemyksiä yrityskulttuurin nykytilasta tutkittiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksen tulosten taustavaikuttajia pyrittiin kartoittamaan johdon ryhmähaastattelulla. Kyselytutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 66,9%.
Pääasiallisena huomiona nousi esiin se, että laajan etätyön vaikutuksia yrityskulttuuriin ei tunnistettu. Tutkimuksessa vertailtiin kahden eri työntekijäryhmän, laajan etätyön aikana aloittaneiden sekä ennen laajaa etätyötä aloittaneiden, kokemuksia. Kokemukset näiden vastaajaryhmien välillä olivat hyvin samanlaisia. Johdon ryhmähaastattelussa koettiin vastaajaryhmien pienien erojen selittyvän organisaation johdossa ja toimintamalleissa tapahtuneilla muutoksilla eikä varsinaisia etätyöstä johtuvia ilmiöitä tunnistettu.
Yrityskulttuuri voi vaikuttaa organisaation menestykseen ratkaisevalla tavalla. Tilanteessa, jossa organisaation toimintaympäristö muuttuu, tulisi organisaation johdolla olla selkeä näkemys siitä, mihin suuntaan niin organisaation toimintaa kuin yrityskulttuuria halutaan kehittää.