Asiakaskokemuksen opas aloittavalle yrittäjälle
Pihkala, Kalle (2023)
Pihkala, Kalle
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213963
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä ja käytännönläheinen asiakaskokemusta käsittelevä opas aloittelevalle yrittäjälle. Oppaan tarkoitus on toimia käytännönläheisenä apuvälineenä. Sen ydintehtävä on tutustuttaa yrittäjä aiheeseen siten, että lukija voi jatkojalostaa opittuaan omaan liiketoimintaansa. Työssä tutustutaan asiakaskokemuksen muodostumiseen asiakas- sekä palvelupolkujen eri vaiheiden kautta.
Työn tekeminen aloitettiin, sillä tekijä kokee, että monilta yrittäjiltä saattaa puuttua kokonaisvaltainen käsitys liittyen asiakaskokemukseen. Työssä keskitytään asiakkaan näkökulmaan, joten työstä on rajattu pois esimerkiksi asiakaskokemuksen mittaamiseen liittyvät asiat.
Opinnäytetyö koostuu raportista sekä itse tuotoksesta. Raportissa on kaksi tietoperustalukua, joiden pohjalta syntyi tuotos. Ensimmäisessä tietoperustaluvussa käsitellään asiakaskokemusta. Kyseisessä tietoperustaluvussa perehdytään tunteiden ja emootioiden vaikutukseen asiakaskokemukseen sekä asiakkaan odotuksiin. Toisessa tietoperustaluvussa paneudutaan asiakaspolkuun, jonka aikana asiakaskokemus muodostuu. Luvussa tutustutaan myös siihen, miten asiakaskokemusta voidaan parantaa palvelumuotoilun avulla. Tietoperustalukujen jälkeen raportissa kuvataan tuotos sekä käydään läpi tuotoksen lähtötilanne sekä sen tuottamisen eri vaiheet. Raportin lopusta löytyy tekijän omaa pohdintaa koskien työtä. Luvussa pohditaan työlle kehittämisehdotuksia sekä arvioidaan tekijän omaa oppimista.
Raportin lopusta löytyy työn tuotos, joka on PowerPoint -muodossa oleva opas. Opas on pituudeltaan 20 sivua. Opas etenee samassa järjestyksessä kuin raportti. Oppaaseen on siis tiivistetty tekijän mielestä raportin keskeisimmät asiat. Oppaan lopussa on vinkkejä aloittavalle yrittäjälle asiakaskokemuksessa onnistumiseen.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syksyllä 2022 ja se saatiin valmiiksi helmikuussa 2023.
Työn tekeminen aloitettiin, sillä tekijä kokee, että monilta yrittäjiltä saattaa puuttua kokonaisvaltainen käsitys liittyen asiakaskokemukseen. Työssä keskitytään asiakkaan näkökulmaan, joten työstä on rajattu pois esimerkiksi asiakaskokemuksen mittaamiseen liittyvät asiat.
Opinnäytetyö koostuu raportista sekä itse tuotoksesta. Raportissa on kaksi tietoperustalukua, joiden pohjalta syntyi tuotos. Ensimmäisessä tietoperustaluvussa käsitellään asiakaskokemusta. Kyseisessä tietoperustaluvussa perehdytään tunteiden ja emootioiden vaikutukseen asiakaskokemukseen sekä asiakkaan odotuksiin. Toisessa tietoperustaluvussa paneudutaan asiakaspolkuun, jonka aikana asiakaskokemus muodostuu. Luvussa tutustutaan myös siihen, miten asiakaskokemusta voidaan parantaa palvelumuotoilun avulla. Tietoperustalukujen jälkeen raportissa kuvataan tuotos sekä käydään läpi tuotoksen lähtötilanne sekä sen tuottamisen eri vaiheet. Raportin lopusta löytyy tekijän omaa pohdintaa koskien työtä. Luvussa pohditaan työlle kehittämisehdotuksia sekä arvioidaan tekijän omaa oppimista.
Raportin lopusta löytyy työn tuotos, joka on PowerPoint -muodossa oleva opas. Opas on pituudeltaan 20 sivua. Opas etenee samassa järjestyksessä kuin raportti. Oppaaseen on siis tiivistetty tekijän mielestä raportin keskeisimmät asiat. Oppaan lopussa on vinkkejä aloittavalle yrittäjälle asiakaskokemuksessa onnistumiseen.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syksyllä 2022 ja se saatiin valmiiksi helmikuussa 2023.