Kokkolan Energian voimalaitos Powerin polttoainekattilaan syötettävän rikkimäärän laskenta
Jokelainen, Niko (2023)
Jokelainen, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303223977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303223977
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Kokkolan Energia Oy:n omistamalle voimalaitos Powerille. Turpeen käyttö energiantuotannon polttoaineena on tullut tiensä päähän turpeen poltosta aiheutuvien suurien hiilidioksidipäästöjen vuoksi. Turpeesta luopumista kiihdyttää hiilineutraali tulevaisuus, jossa keskitytään vähäpäästöisempiin polttoaineratkaisuihin. Turpeen poltosta aiheutuvista suurista hiilidioksidipäästöistä huolimatta turpeella on tärkeä rooli kattilapintoja suojaavana aineena voimalaitoksissa, jossa turvetta ja puupohjaisia biopolttoaineita käytetään seospolttoaineena. Kokkolan Energia Oy:n voimalaitos Powerilla turpeen sisältämä rikki tullaan korvaamaan rikkigranulaatilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella voimalaitos Powerille asennettavaa rikinsyöttöjärjestelmää ja rikinsyötön tarkoitusta sekä selvittää polttoainekattilaan syötettävä rikkimäärä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on tarkasteltu vastapainevoimalaitoksen toimintaperiaatetta, höyrykattilan toimintaa ja tutustuttu turpeen ja puun polttoaine ominaisuuksiin sekä palamiseen. Tutkimusosiossa tarkasteltiin rikinsyötön tarkoitusta ja selvitettiin polttoainekattilaan syötettävä rikkigranulaatti määrä eri polttoaineseoksille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella voimalaitos Powerille asennettavaa rikinsyöttöjärjestelmää ja rikinsyötön tarkoitusta sekä selvittää polttoainekattilaan syötettävä rikkimäärä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on tarkasteltu vastapainevoimalaitoksen toimintaperiaatetta, höyrykattilan toimintaa ja tutustuttu turpeen ja puun polttoaine ominaisuuksiin sekä palamiseen. Tutkimusosiossa tarkasteltiin rikinsyötön tarkoitusta ja selvitettiin polttoainekattilaan syötettävä rikkigranulaatti määrä eri polttoaineseoksille.