3D-hahmon valmistaminen pelimoottoria varten
Savander, Susanna (2014)
Savander, Susanna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212692
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa 3D-hahmo pelimoottoria varten käyttäen Blenderiä. Työn alussa tutustuttiin 3D-mallinnuksen eri osa-alueiden teoriaan sekä hyvään työtapaan luoda peliin sopiva hahmo. Tämän jälkeen hahmo mallinnettiin, rigattiin, skinnattiin ja animoitiin. Viimeisenä hahmo vietiin Unity3D-pelimoottoriin, jossa sille tehtiin lopputestaus.
Jokaisessa hahmon luomisvaiheessa hahmoa kuvattiin ja testattiin mallinnusohjelman sisällä, jotta työssä ei olisi tarvinnut palata aiempaan vaiheeseen useaan otteeseen. Tämä opetti hyvää työtapaa, jossa 3D-mallissa olevat virheet korjattiin heti niiden syntymisen jälkeen eikä työtä tarvinnut aloittaa uudestaan.
Opinnäytetyön valmistuttua tuloksena oli hahmo, jonka pystyi suoraan ohjelmoimaan toimivaksi peliympäristössä. Prosessi oli yksinkertainen, mutta aloittavalle mallintajalle haasteellinen työrytmin ja taitojen puuttumisen vuoksi. Tämä opinnäytetyö dokumentoi koko prosessin, jonka tarkoituksena on saada pelissä toimiva hahmo mallinnettua ja valmistettua. Se tarjoaa tietoa siitä, millainen hyvä pelihahmo on ja miten sen voi luoda.
Jokaisessa hahmon luomisvaiheessa hahmoa kuvattiin ja testattiin mallinnusohjelman sisällä, jotta työssä ei olisi tarvinnut palata aiempaan vaiheeseen useaan otteeseen. Tämä opetti hyvää työtapaa, jossa 3D-mallissa olevat virheet korjattiin heti niiden syntymisen jälkeen eikä työtä tarvinnut aloittaa uudestaan.
Opinnäytetyön valmistuttua tuloksena oli hahmo, jonka pystyi suoraan ohjelmoimaan toimivaksi peliympäristössä. Prosessi oli yksinkertainen, mutta aloittavalle mallintajalle haasteellinen työrytmin ja taitojen puuttumisen vuoksi. Tämä opinnäytetyö dokumentoi koko prosessin, jonka tarkoituksena on saada pelissä toimiva hahmo mallinnettua ja valmistettua. Se tarjoaa tietoa siitä, millainen hyvä pelihahmo on ja miten sen voi luoda.