Oppimisympäristöjen kartoitus ja kehittäminen kestävän kehityksen mukaan: Case AhlmanEdu Tampere
Metsä, Anna (2023)
Metsä, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213909
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kartoittaa Tampereella sijaitsevan AhlmanEdun koulun rakennetun ympäristön oppimisympäristöt. Tavoitteena oli kehittää niitä edelleen kestävän kehityksen arvojen mukaisesti kestävän ympäristörakentamisen teemoilla. Kartoituksen ja teemojen avulla alueelle tehtiin hoito- ja kehittämissuunnitelma. Koulun alue kartoitettiin Vectorworks-ohjelmassa pohjakartan sekä drone-kuvien avulla. Pääasiana oli esittää nykytilakartassa alueen rajaus sekä nykytilan viheralueet, tiet ja rakennukset. Nykytilakartan analyysien mukaan eri teemakartoissa pohdittiin AhlmanEdun koulun alueen eri tietojen luokittelua ja sen yhteyksiä ja niiden myötä alueen kehittämistä kestävämmäksi.
Teemakarttoja alueesta syntyi yhteensä kahdeksan kappaletta. Teemakarttojen pohjalta muodostui alueen hoito- ja kehittämissuunnitelma seuraavalle 5–10 vuodelle. Hoito- ja kehittämissuunnitelmassa otettiin huomioon kestävä kehitys ja kestävä ympäristörakentaminen.
Kartoituksen tuloksista on työn lopussa johtopäätöksiä ja ideoita tulevaisuutta varten. Kestävän kehityksen ja kestävän ympäristörakentamisen teemat auttavat nykytilan kartoituksessa. Nykytilaan perustuvat teemakartat ohjaavat alueen hoidossa ja kehittämisessä.
Teemakarttoja alueesta syntyi yhteensä kahdeksan kappaletta. Teemakarttojen pohjalta muodostui alueen hoito- ja kehittämissuunnitelma seuraavalle 5–10 vuodelle. Hoito- ja kehittämissuunnitelmassa otettiin huomioon kestävä kehitys ja kestävä ympäristörakentaminen.
Kartoituksen tuloksista on työn lopussa johtopäätöksiä ja ideoita tulevaisuutta varten. Kestävän kehityksen ja kestävän ympäristörakentamisen teemat auttavat nykytilan kartoituksessa. Nykytilaan perustuvat teemakartat ohjaavat alueen hoidossa ja kehittämisessä.