Kurottajan nostokorin kehitys
Vilkman, Joni (2022)
Vilkman, Joni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303224013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303224013
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin teräksestä valmistetun nostokorin rakennetta, joka on tarkoitettu kiinnitettäväksi kurottajan trukkipiikkeihin. Työn tavoitteena oli löytää keinoja, joilla nostokorista saataisiin kevyempi ja näin ollen valmistuksen kokonaiskustannuksia alennettua kuitenkaan heikentämättä liiallisesti sen kantavuutta. Aihe tähän opinnäytetyöhön on peräisin Raudat Herrat Oy:ltä, joka on Hyvinkäällä teräsrakenteita valmistava yritys.
Opinnäytetyön alkuvaiheessa nostokorin rakenteelle suoritettiin lujuustarkastelua käyttäen Ansys Workbench-ohjelmistoa, josta saatuja tuloksia hyödynnettiin työn edetessä. Lujuustarkastelun jälkeen käytiin läpi erilaisia kevennysvaihtoehtoja, joilla mahdollisesti saataisiin nostokorista kevyempi ja edullisempi valmistaa. Keventämisen lisäksi työn aikana myös suunniteltiin täysin uusi nostokorimalli, jossa valmistuksessa syntyvän materiaaliylijäämän määrä olisi mahdollisimman alhainen, kun valmistettavan erän suuruus on yksi kappale.
Työn aikana todettiin, että pienillä materiaalimuutoksilla voitaisiin säästää noin 18 % valmistusmateriaalin kokonaistarpeessa kantavuuden säilyessä ennallaan, mutta että nostokoriin olisi tehtävä rakenteellisia muutoksia, jotta saavutettaisiin suurempia säästöjä. Työn lopputuloksena syntyi kaksi täysin erilaista nostokorimallia, joita toimeksiantoyritys voi tulevaisuudessa asiakkailleen valmistaa.
Opinnäytetyön alkuvaiheessa nostokorin rakenteelle suoritettiin lujuustarkastelua käyttäen Ansys Workbench-ohjelmistoa, josta saatuja tuloksia hyödynnettiin työn edetessä. Lujuustarkastelun jälkeen käytiin läpi erilaisia kevennysvaihtoehtoja, joilla mahdollisesti saataisiin nostokorista kevyempi ja edullisempi valmistaa. Keventämisen lisäksi työn aikana myös suunniteltiin täysin uusi nostokorimalli, jossa valmistuksessa syntyvän materiaaliylijäämän määrä olisi mahdollisimman alhainen, kun valmistettavan erän suuruus on yksi kappale.
Työn aikana todettiin, että pienillä materiaalimuutoksilla voitaisiin säästää noin 18 % valmistusmateriaalin kokonaistarpeessa kantavuuden säilyessä ennallaan, mutta että nostokoriin olisi tehtävä rakenteellisia muutoksia, jotta saavutettaisiin suurempia säästöjä. Työn lopputuloksena syntyi kaksi täysin erilaista nostokorimallia, joita toimeksiantoyritys voi tulevaisuudessa asiakkailleen valmistaa.