Faktorer som främjar högstadieelevers välmående – En scoping review
Åberg, Fanny; Grönholm, Isabelle (2023)
Åberg, Fanny
Grönholm, Isabelle
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303234033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303234033
Tiivistelmä
Genom det hälsofrämjande arbetet vill man stärka individens fysiska, psykiska och sociala välmående genom att utgå från hens styrkor. Då vi i Finland har läroplikt och största delen av ungdomarna går i skolan, är skolmiljön ett bra ställe för främjande av välmående hos elever. Skolpersonalen spelar en nyckelroll i skolans verksamhet. I tidigare forskning framkommer en brist på kompetens och erfarenheter i frågor gällande ungas hälsa. Därmed blev syftet för denna studie att få kunskap om vilka faktorer som främjar välmående bland högstadieelever. Forskningsfrågan lyder ”Vilka faktorer främjar högstadieelevers välmående?”. Som metod användes en scoping review. Med hjälp av AMSTAR-tabellen kvalitetsgranskades materialet i artiklarna. Där efter gjordes en kvalitativ innehållsanalys med ett deduktivt tillvägagångssätt vilket var Aron Antonovskys teori Känsla av sammanhang. I resultatet framkom vikten av kompentens i bemötande av unga, kompetens i frågor gällande ungas hälsa samt elevens och familjens delaktighet i skolverksamheten.