Lapsipotilas ensihoidossa: keskeisimmät lasten hoito- ja tutkimusvälineet ensihoidon koulutuksessa
Kiuru, Meeri; Nygren, Charlotta (2023)
Kiuru, Meeri
Nygren, Charlotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303234035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303234035
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka tarkoituksena oli koota ensihoidon koulutuksessa käytettävälle lapsipotilaiden hoito- ja tutkimusvälinerepulle tarkistuslista. Työn tilaajana oli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (XAMK), jonka opetuskäyttöön tarkistuslista koottiin. Työn tavoitteena oli, että Xamk voi hyödyntää lopputuotetta ensihoidon opetuksessa lasten hoitovälinerepun päivittämiseksi.
Teoriaosuudessa selvitettiin keskeisimpiä syitä lasten ensihoitotehtäville sekä lapsipotilaiden erityispiirteitä. Tutkimustietoon perehtymisen ja teoriaosuuden valmistumisen jälkeen muodostettiin kehittämistutkimuksen tutkimuskysymykset. Kehittämistutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat ne lapsipotilastilanteet, joita harjoitellaan ensihoidon koulutuksessa, sekä millaista välineistöä niihin tarvitaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluilla, jotka toteutettiin teema- ja yksilöhaastatteluina Xamkin neljälle ensihoidon lehtorille.
Haastatteluaineiston sisällönanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti teemoitellen. Analyysin tuloksena saatiin vastaukset ensihoidon koulutuksessa käytettävän lasten hoitotarvikerepun vaatimista hoito- sekä tutkimusvälineistä. Tutkimuksen tulosten mukaan tärkeimmiksi tarvikkeiksi nousivat lapsen elottomuustilanteeseen liittyvä välineistö, sekä joitakin hoito- ja tutkimusvälineitä lapsipotilaan havainnollistamiseksi ilmiönä sekä suurempana kokonaisuutena.
Haastattelutulosten sekä teoriapohjan näyttöön perustuvan tutkimustiedon avulla muodostettiin ensihoidon koulutuskäyttöön tarkistuslista lasten hoito- ja tutkimustarvikerepun sisällöstä. Lopputuotetta voi hyödyntää fyysisen hoitorepun tarkistuslistana. Tarvittaessa Xamkin lasten tutkimus- ja hoitorepun voi listan mukaan päivittää tai uusia.
Teoriaosuudessa selvitettiin keskeisimpiä syitä lasten ensihoitotehtäville sekä lapsipotilaiden erityispiirteitä. Tutkimustietoon perehtymisen ja teoriaosuuden valmistumisen jälkeen muodostettiin kehittämistutkimuksen tutkimuskysymykset. Kehittämistutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat ne lapsipotilastilanteet, joita harjoitellaan ensihoidon koulutuksessa, sekä millaista välineistöä niihin tarvitaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluilla, jotka toteutettiin teema- ja yksilöhaastatteluina Xamkin neljälle ensihoidon lehtorille.
Haastatteluaineiston sisällönanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti teemoitellen. Analyysin tuloksena saatiin vastaukset ensihoidon koulutuksessa käytettävän lasten hoitotarvikerepun vaatimista hoito- sekä tutkimusvälineistä. Tutkimuksen tulosten mukaan tärkeimmiksi tarvikkeiksi nousivat lapsen elottomuustilanteeseen liittyvä välineistö, sekä joitakin hoito- ja tutkimusvälineitä lapsipotilaan havainnollistamiseksi ilmiönä sekä suurempana kokonaisuutena.
Haastattelutulosten sekä teoriapohjan näyttöön perustuvan tutkimustiedon avulla muodostettiin ensihoidon koulutuskäyttöön tarkistuslista lasten hoito- ja tutkimustarvikerepun sisällöstä. Lopputuotetta voi hyödyntää fyysisen hoitorepun tarkistuslistana. Tarvittaessa Xamkin lasten tutkimus- ja hoitorepun voi listan mukaan päivittää tai uusia.