Kauneusvlogit vaikuttajamarkkinoinnin välineenä
Komulainen, Vilma (2014)
Komulainen, Vilma
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812159
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin kauneusvlogeja kosmetiikkayrityksen markkinointikanavana. Tavoitteena oli selvittää, millainen markkinointikanava kauneusvlogit on kosmetiikkayritykselle ja miten markkinointia kannattaa niiden avulla toteuttaa. Vlogit ovat videomuotoisia blogeja, joita julkaistaan pääsääntöisesti YouTube-videopalvelussa. Kosmetiikkaa ja kauneudenhoitoa käsittelevät kauneusvlogit ovat yksi suosituimmista vlogityypeistä. Aihe valittiin ilmiön mielenkiintoisuuden ja oman harrastuneisuuden perusteella. Aihe oli mielekäs myös, koska nousevaa vlogi-ilmiötä ei oltu juurikaan vielä tutkittu.
Aihetta tarkasteltiin word of mouth –markkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Vloggaajat ovat tärkeitä mielipidevaikuttajia ja heidän suosituksensa vaikuttavat vloggaajan seuraajien ostopäätöksiin. Työssä käsiteltiin myös YouTube-palvelua ja vlogeja mediana. Internetvideo on yksi digitaalisen markkinoinnin nopeimmin kasvavista trendeistä. Sen merkitys viihteessä ja tiedonhaussa kasvaa samalla, kun tekstimuotoisen sisällön merkitys internetissä vähenee. Vlogien voidaan siis odottaa nousevan lähitulevaisuudessa blogejakin suositummaksi sisällöntuotantomuodoksi internetissä. Empiirinen osa toteutettiin vlogeja havainnoimalla vuoden ajan. Työssä käytettiin myös kirjoittajan aiempaa tietopohjaa aiheesta. Tietoperustan pohjalta vlogimarkkinointia arvioitiin SWOT-analyysin avulla.
Havainnoinnin tuloksena määriteltiin tavallisimmat kauneusvlogityypit ja tietoperustan pohjalta luotiin suuntaviivoja tuloksellisen vlogimarkkinointikampanjan strategioihin. SWOT-analyysin perusteella kauneusvlogeja voidaan pitää mielekkäänä markkinointikanavana. Vloggaajien asema mielipidevaikuttajina korostuu, etenkin kosmetiikan alalla, ja heidän sitouttamisensa brändilähettiläiksi on vlogimarkkinoinnin keskiössä. Onnistunut vlogimarkkinointistrategia pyrkii tähän sitouttamiseen erinomaisen tuotteen, palvelun ja keskustelun kautta. Työn tulokset ovat hyödynnettävissä kosmetiikkayrityksen tutustuessa vlogimarkkinoinnin mahdollisuuksiin.
Aihetta tarkasteltiin word of mouth –markkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Vloggaajat ovat tärkeitä mielipidevaikuttajia ja heidän suosituksensa vaikuttavat vloggaajan seuraajien ostopäätöksiin. Työssä käsiteltiin myös YouTube-palvelua ja vlogeja mediana. Internetvideo on yksi digitaalisen markkinoinnin nopeimmin kasvavista trendeistä. Sen merkitys viihteessä ja tiedonhaussa kasvaa samalla, kun tekstimuotoisen sisällön merkitys internetissä vähenee. Vlogien voidaan siis odottaa nousevan lähitulevaisuudessa blogejakin suositummaksi sisällöntuotantomuodoksi internetissä. Empiirinen osa toteutettiin vlogeja havainnoimalla vuoden ajan. Työssä käytettiin myös kirjoittajan aiempaa tietopohjaa aiheesta. Tietoperustan pohjalta vlogimarkkinointia arvioitiin SWOT-analyysin avulla.
Havainnoinnin tuloksena määriteltiin tavallisimmat kauneusvlogityypit ja tietoperustan pohjalta luotiin suuntaviivoja tuloksellisen vlogimarkkinointikampanjan strategioihin. SWOT-analyysin perusteella kauneusvlogeja voidaan pitää mielekkäänä markkinointikanavana. Vloggaajien asema mielipidevaikuttajina korostuu, etenkin kosmetiikan alalla, ja heidän sitouttamisensa brändilähettiläiksi on vlogimarkkinoinnin keskiössä. Onnistunut vlogimarkkinointistrategia pyrkii tähän sitouttamiseen erinomaisen tuotteen, palvelun ja keskustelun kautta. Työn tulokset ovat hyödynnettävissä kosmetiikkayrityksen tutustuessa vlogimarkkinoinnin mahdollisuuksiin.