Lapin korkeakoulukonsernin esteettömyyssuunnitelma ja saavutettava viestiminen
Hepola, Essi (2023)
Hepola, Essi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303234036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303234036
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, miten huomioidaan liikunta -ja näkövammaisten tarpeet rakennuksissa, koska siten luodaan yhteiskunnasta aidosti yhdenvertainen ja esteetön myös toimintarajoitteisille. Se on lainsäädännöllinen ja moraalinen velvoitteemme. Työn tavoitteena oli laatia esteettömyyskartoitus Lapin korkeakoulukonsernin Kemin toimipisteestä verkkosivuille ja ehdottaa tapoja esteettömyyden saavutettavaan viestimiseen. Työssä käsiteltiin esteettömyyden toteumista korkeakoulukonsernin jokapäiväisissä toiminnoissa ja toimitiloissa. Esteettömyyskartoituksen avulla laadittiin rakennuksen esteettömyyssuunnitelma verkkosivuille, joka on liitteenä. Kartoitus on työelämää kehittävä, koska se sisältää esimerkkejä ja ohjeita siitä, mitä esteetön tila huomioi. Suunnitelmasta sai ennakkotietoa rakennuksen lyhyimmästä esteettömästä reitistä keskeisiin paikkoihin. Suunnitelmaa ja esteettömyyskartoituksen ohjeita voi käyttää mallina muihin toimipisteisiin. Työn tavoitteena oli myös antaa ratkaisuja esteettömyyden saavutettavaan viestimiseen. Selvisi, että videoiden tekstitys tulee olla .srt-muodossa. Saavutettavuutta pystyi parantamaan myös väreillä ja tiedon ymmärrettävyyttä tukea infografiikalla. Työssä selvisi, että Big Rock Content Marketing mallinen lähestymistapa olisi tehokas tapa esteettömyyden viestimiseen.
Syrjivät asenteet estävät esteettömyyden toteutumisen. Työyhteisö täytyi olla yhdenvertainen ja esteetön myös asenteellisesti, ei pelkästään fyysisesti. Ihmisarvoinen elämä ei tarkoita vain perustoimeentuloa, vaan mahdollisuutta normaaliin elämänkaareen, joka tarkoittaa opiskelua ja toimeentuloa. Monimuotoisen työyhteisön yhtenä mahdollistajana työssä käsiteltiin empatiajohtamista ja yhteisiä sääntöjä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista teemahaastattelua. Haastateltaviksi valikoitui esteettömyyden asiantuntijoita. Haastattelemalla ammattikorkeakoulun vastuullisuusjohtajaa ja kiinteistöpäällikköä työhön saatiin oppilaitoksen näkökulmaa ja syvällistä tietoa siitä, miten esteettömyys oli jo huomioitu toimipisteessä. Tutkimuksessa haastateltiin myös esteettömyyden konsulttiyhtiö Riesan asiantuntijoilla, koska heillä oli paljon tietoa rajoitteista ja siitä; mikä tekee tilasta esteettömän. Kokemustiedon hyödyntäminen toi syvää ymmärrystä rakennetun ympäristön esteellisyydestä.
Syrjivät asenteet estävät esteettömyyden toteutumisen. Työyhteisö täytyi olla yhdenvertainen ja esteetön myös asenteellisesti, ei pelkästään fyysisesti. Ihmisarvoinen elämä ei tarkoita vain perustoimeentuloa, vaan mahdollisuutta normaaliin elämänkaareen, joka tarkoittaa opiskelua ja toimeentuloa. Monimuotoisen työyhteisön yhtenä mahdollistajana työssä käsiteltiin empatiajohtamista ja yhteisiä sääntöjä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista teemahaastattelua. Haastateltaviksi valikoitui esteettömyyden asiantuntijoita. Haastattelemalla ammattikorkeakoulun vastuullisuusjohtajaa ja kiinteistöpäällikköä työhön saatiin oppilaitoksen näkökulmaa ja syvällistä tietoa siitä, miten esteettömyys oli jo huomioitu toimipisteessä. Tutkimuksessa haastateltiin myös esteettömyyden konsulttiyhtiö Riesan asiantuntijoilla, koska heillä oli paljon tietoa rajoitteista ja siitä; mikä tekee tilasta esteettömän. Kokemustiedon hyödyntäminen toi syvää ymmärrystä rakennetun ympäristön esteellisyydestä.