Uudistavan matkailun potentiaali nuorten aikuisten keskuudessa
Alasuvanto, Susanna; Karikorpi, Sanni (2023)
Alasuvanto, Susanna
Karikorpi, Sanni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303244086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303244086
Tiivistelmä
Kestävän matkailun rinnalle on noussut Suomessa ja maailmallakin suhteellisen uusi termi – uudistava matkailu. Uudistava matkailu on toimintaa, jossa matkailija jättää matkakohteen paremmaksi paikaksi kuin mitä se hänen saapuessaan oli. Negatiivisten vaikutusten minimoimisen tai korjaamisen sijaan pyritään tuomaan matkakohteeseen jotain parempaa, jotta kohde ja sen paikalliset voisivat kukoistaa. Uudistavassa ajattelussa huomioidaan niin ympäristö, kuin myös sosiaalinen ja taloudellinen aspekti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää uudistavan matkailun potentiaalia suomalaisten 18–30-vuotiaiden nuorten aikuisten keskuudessa ja uudistavan matkailun herättämiä mielikuvia. Tutkimuksessa selvitettiin, onko uudistava matkailu käsitteenä tuttu ja onko se tullut aiemmin vastaan. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi sivuta, minkälaisia ihmisiä uudistava matkailu saattaisi kiinnostaa, ja minkä tyyppisistä palveluista nuoret aikuiset mahdollisesti olisivat kiinnostuneita. Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, kyselytutkimusta sekä tutkimustuloksista käsittelevistä luvuista, joiden pohjalta lopuksi johtopäätöksistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kestävää ja uudistavaa matkailua käsitteinä sekä pohditaan käsitteiden eroja, niiden usein sekoittuessa keskenään. Lisäksi tutkitaan uudistavan matkailun toteuttamisen mahdollisuuksia matkailualan yritysten, eritoten hotellien ja ohjelmapalvelujen, näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin Google Forms- alustalle kysely, jota jaettiin sosiaalisessa mediassa ja viestisovellusten kautta ikäryhmään kuuluvalle tuttavapiirille. Tutkimus toteutettiin aikavälillä marraskuu 2022-tammikuu 2023, ja vastauksia saatiin 101 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että uudistava matkailu ei ole entuudestaan tuttu käsite. Ympäristöön ja uudistavaan matkailuun liittyvät arvot ovat tärkeitä vastaajille, ja matkalle lähtiessä kiinnitetään huomiota kohteen turvallisuuteen, hintatasoon ja käytännön asioiden helppouteen eli toimivuuteen. Myös nykyinen maailmantilanne ja ihmisoikeuksien toteutuminen tulivat esiin vastauksissa. Vastauksista voitiin päätellä, että uudistavan matkailun idea herätti vastaajissa mielenkiintoa ja suuri osa ilmaisi olevansa kiinnostuneita uudistavasta matkailusta. Käytännön toteutus kuitenkin mietitytti useaa vastaajaa – onko toteuttaminen liian aikaa vievää, kallista tai hankalaa. Vastauksissa nousi esiin kiinnostusta toimintaan, jossa pääsee tutustumaan paikallisiin ja kulttuuriin, ja kevyeen aktiviteettiin loman ohessa. Vastausten perusteella voitiin todeta uudistavalla matkailulla olevan potentiaalia. Uudistavan matkailun on ajateltu tarjoavan
ratkaisu niin matkailun elpymiselle, kuin matkakohteen väestön ja ympäristön kukoistukseen ja niiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Uudistavan matkailun käsite ei tutkimuksen perusteella ollut tuttu suomalaisille nuorille aikuisille, joten markkinoinnissa olisi tärkeää huomioida myös käsitteen tunnettuuden lisääminen ja ymmärrettävyys.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää uudistavan matkailun potentiaalia suomalaisten 18–30-vuotiaiden nuorten aikuisten keskuudessa ja uudistavan matkailun herättämiä mielikuvia. Tutkimuksessa selvitettiin, onko uudistava matkailu käsitteenä tuttu ja onko se tullut aiemmin vastaan. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi sivuta, minkälaisia ihmisiä uudistava matkailu saattaisi kiinnostaa, ja minkä tyyppisistä palveluista nuoret aikuiset mahdollisesti olisivat kiinnostuneita. Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, kyselytutkimusta sekä tutkimustuloksista käsittelevistä luvuista, joiden pohjalta lopuksi johtopäätöksistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kestävää ja uudistavaa matkailua käsitteinä sekä pohditaan käsitteiden eroja, niiden usein sekoittuessa keskenään. Lisäksi tutkitaan uudistavan matkailun toteuttamisen mahdollisuuksia matkailualan yritysten, eritoten hotellien ja ohjelmapalvelujen, näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin Google Forms- alustalle kysely, jota jaettiin sosiaalisessa mediassa ja viestisovellusten kautta ikäryhmään kuuluvalle tuttavapiirille. Tutkimus toteutettiin aikavälillä marraskuu 2022-tammikuu 2023, ja vastauksia saatiin 101 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että uudistava matkailu ei ole entuudestaan tuttu käsite. Ympäristöön ja uudistavaan matkailuun liittyvät arvot ovat tärkeitä vastaajille, ja matkalle lähtiessä kiinnitetään huomiota kohteen turvallisuuteen, hintatasoon ja käytännön asioiden helppouteen eli toimivuuteen. Myös nykyinen maailmantilanne ja ihmisoikeuksien toteutuminen tulivat esiin vastauksissa. Vastauksista voitiin päätellä, että uudistavan matkailun idea herätti vastaajissa mielenkiintoa ja suuri osa ilmaisi olevansa kiinnostuneita uudistavasta matkailusta. Käytännön toteutus kuitenkin mietitytti useaa vastaajaa – onko toteuttaminen liian aikaa vievää, kallista tai hankalaa. Vastauksissa nousi esiin kiinnostusta toimintaan, jossa pääsee tutustumaan paikallisiin ja kulttuuriin, ja kevyeen aktiviteettiin loman ohessa. Vastausten perusteella voitiin todeta uudistavalla matkailulla olevan potentiaalia. Uudistavan matkailun on ajateltu tarjoavan
ratkaisu niin matkailun elpymiselle, kuin matkakohteen väestön ja ympäristön kukoistukseen ja niiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Uudistavan matkailun käsite ei tutkimuksen perusteella ollut tuttu suomalaisille nuorille aikuisille, joten markkinoinnissa olisi tärkeää huomioida myös käsitteen tunnettuuden lisääminen ja ymmärrettävyys.