Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Keinoja työhyvinvoinnin tueksi varhaiskasvatuksessa

Kuisma, Pia (2023)

 
Avaa tiedosto
Kuisma_Pia.pdf (610.8Kt)
Lataukset: 


Kuisma, Pia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303244128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Etelä-Suomessa sijaitsevan varhaiskasvatusyksikön työhyvinvointia tukevia ja heikentäviä tekijöitä sekä työntekijöiden kokemuksia työhyvinvoinnin kehittämisestä. Aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatus on ollut negatiivisen uutisoinnin kohteena enemmän kuin koskaan aiemmin. Työvoimapulan yhteydessä on keskusteltu myös työn kuormittavuudesta. Jos arki varhaiskasvatuksessa on selviytymistä päivästä toiseen, se vaikuttaa työssä jaksamiseen ja sitä kautta työhyvinvointiin.

Opinnäytetyön tietoperustassa avattiin varhaiskasvatuksen ammattivaatimuksia, työympäristöä, tiimityön merkitystä ja hyvän tiimin ominaisuuksia. Lisäksi tarkasteltiin työhyvinvoinnin rakenteellisia sekä sosiaalisia muotoja ja työhyvinvoinnin kehittämistä. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Lomake lähetettiin kaikille varhaiskasvatusyksikön 45 työntekijälle, ja vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä viisitoista. Lomake toteutettiin puolistrukturoituna, jossa oli kahdeksan kysymystä: seitsemän avointa ja yksi monivalintakysymys. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.

Kyselyyn vastanneiden mukaan keskeisiä työhyvinvointia tukevia tekijöitä olivat huumori, esihenkilön ja tiimikavereiden tuki sekä tiimin toimivuus. Heikentäviä tekijöitä puolestaan olivat haasteet työyhteisössä, kiire, stressi, liian isot lapsiryhmät sekä liian suuri erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä. Työhyvinvointia edistävinä keinoina kyselyyn vastanneet kokivat olevan vastuun jakautumisen tasaisemmin, lapsiryhmien koon pienentämisen sekä vaikutusmahdollisuuksien lisääntymisen työssä.

Opinnäytetyöni kyselyn vastaukset painottuivat työnjärjestelyyn ja työnsisällöllisiin tekijöihin. Tämä osoitti työhyvinvoinnin syntyvän usein pienistä tekijöistä, jotka muodostavat yhdessä työhyvinvoinnin kokonaisuuden. Sujuva tiimityö ja sen toimivuus olivat merkittäviä tekijöitä työhyvinvoinnissa. Työhyvinvointiin panostaminen on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää, jotta saadaan säilytettyä työn veto- ja pitovoima varhaiskasvatuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste