Sähköpostimarkkinoinnin kehittäminen : sähköpostimarkkinointisuunnitelman luonti vaatealan yritykselle
Nurmi, Tiia (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303254150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303254150
Tiivistelmä
Sähköpostimarkkinointi on edelleen yksi tehokkaimmista markkinointikanavista, eikä tämä tule muuttumaan vielä pitkään aikaan. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli kansainvälisen brändin alla toimiva suomalainen vaatealan yritys. Työn tavoitteena oli luoda yritykselle nykyaikainen sähköpostimarkkinointisuunnitelma. Toimeksiantaja ei ollut tehnyt sähköpostimarkkinointia johdonmukaisesti aiemmin ja halusi hyödyntää suurta postituslistaansa tehokkaammin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointisuunnitelman kannalta tärkeimpiä sähköpostimarkkinoinnin osa-alueita. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselyä ja vertailuanalyysiä. Toiminnallisessa osuudessa luotiin sähköpostimarkkinointisuunnitelma kanta-asiakkaiden toiveiden, vertailuanalyysin havaintojen sekä työn teoriaosuuden pohjalta.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Työn tuloksena syntyi ajankohtainen sähköpostimarkkinointisuunnitelma, jonka toimeksiantaja tulee ottamaan käyttöönsä heti. Toimeksiantaja sai työkalut, joilla hyödyntää suurta kanta-asiakasrekisteriään ja tehdä suunnitelmallista sähköpostimarkkinointia. Opinnäytetyön avulla yritys X voi seurata ja kehittää sähköpostimarkkinointiaan nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointisuunnitelman kannalta tärkeimpiä sähköpostimarkkinoinnin osa-alueita. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselyä ja vertailuanalyysiä. Toiminnallisessa osuudessa luotiin sähköpostimarkkinointisuunnitelma kanta-asiakkaiden toiveiden, vertailuanalyysin havaintojen sekä työn teoriaosuuden pohjalta.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Työn tuloksena syntyi ajankohtainen sähköpostimarkkinointisuunnitelma, jonka toimeksiantaja tulee ottamaan käyttöönsä heti. Toimeksiantaja sai työkalut, joilla hyödyntää suurta kanta-asiakasrekisteriään ja tehdä suunnitelmallista sähköpostimarkkinointia. Opinnäytetyön avulla yritys X voi seurata ja kehittää sähköpostimarkkinointiaan nyt ja tulevaisuudessa.
