Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Det resursstärkande tillvägagångssättets betydelse för elevens välbefinnande

Hellbom, Jenni; Petrell, Peggy; Östman, Anna (2023)

 
Avaa tiedosto
Hellbom_Petrell_Ostman.pdf (1.442Mt)
Lataukset: 


Hellbom, Jenni
Petrell, Peggy
Östman, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303264157
Tiivistelmä
Forskning visar att elever mår allt sämre och att utmaningarna inom familjerna syns i skolan. Lärarna är tvungna att sköta ärenden som gäller fostran och sociala problem. Här kan skolsocionomen stöda det socialpedagogiska arbetet för elevers välbefinnande genom ett resursstärkande tillvägagångssätt som fokuserar på elevens styrkor, resurser och det som gör livet lättare istället för på utmaningarna. Lärdomsprovet är en del av Esbo stads projekt Ungas hälsa och välbefinnande. Syftet med lärdomsprovet är att synliggöra betydelsen och innebörden av ett resursstärkande tillvägagångsätt för att främja elevers välbefinnande i skolan. Lärdomsprovets fokus är på elever mellan 6–19 år i skolmiljö. Som metod valdes en litteraturstudie med en kvalitativ och induktiv undersökningsdesign. Frågeställningarna är: Vad innebär det att arbeta med elevers resurser och styrkor och vilken betydelse har det resursstärkande tillvägagångssättet för elevens välbefinnande? Den teoretiska referensramen bygger på det resursstärkande tillvägagångssättet och empowerment. Resultatet baserar sig på 16 vetenskapliga publikationer från år 2015 framåt som analyserades med en innehållsanalys. Resultatet bekräftar att det resursstärkande tillvägagångsättet har en omfattande betydelse för elevens välbefinnande. Tillvägagångssättet leder till att eleven kan uppnå bättre självkänsla, självkännedom, förutsättningar att lyckas och göra egna val. Effekterna är multidimensionella och påverkar både eleverna och andra professionella i skolmiljön. Klassmiljön blir tryggare då eleverna respekterar och accepterar varandra som de är. Eleverna behöver lära sig använda sina resurser och styrkor, det räcker inte att endast vara medveten om dem. I resultatet framkommer det även att den professionellas roll är avgörande för att eleven ska uppnå empowerment och en känsla av välbefinnande. Arbetssättet behöver vara långsiktigt och inkluderas i hela skolmiljön. Följderna av ett resursstärkande tillvägagångssätt är att elevens välbefinnande i skolan främjas.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste