Pedagoginen johtajuus työhyvinvoinnin tukena: varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä työhyvinvoinnista
Sievola, Minna (2023)
Sievola, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303264159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303264159
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, miten pedagogisella johtajuudella voidaan vaikuttaa työhyvinvointiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät työhyvinvointia sekä pedagogisen johtajuutta. Tarkoituksena oli saada työkaluja työhyvinvoinnin tukemiseen sekä korostaa pedagogisen johtajuuden merkitystä Akaan varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Haastattelut toteutettiin kahdessa ryhmähaastattelussa teemahaastattelun avulla haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajan työtehtävissä toimivia henkilöitä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysimenetelmää ja teemoittelua.
Tutkimuksen tietoperustana käytettiin työhyvinvoinnin ja pedagogisen johtajuuden määrittelyä, varhaiskasvatusta työympäristönä sekä varhaiskasvatuksen opettajan pedagogista johtajuutta. Tulosten mukaan pedagogisella johtajuudella koettiin olevan iso merkitys varhaiskasvatuksen henkilökunnan työhyvinvointiin. Tukemalla varhaiskasvatuksen opettajien pedagogista johtajuutta, voidaan parantaa opettajien sekä tiimien työhyvinvointia.
Tulosten mukaan hyvin toimiva tiimi koettiin merkittäväksi työhyvinvoinnin resurssiksi. Keskeisiä pedagogisen johtajuuden keinoja työhyvinvoinnin tukemiseen todettiin olevan työntekijöiden itsetuntemuksen tukeminen, vuorovaikutuksellisuus sekä keskusteleva työyhteisö ja arvokeskustelujen käyminen. Myös positiivinen asenne työtä kohtaan ja työyhteisön positiivinen ilmapiiri koettiin lisäävän merkittävästi työhyvinvointia. Työhyvinvoinnin perustan koettiin muodostuvan kuitenkin työympäristöstä, jossa sekä resurssit että työvälineet olivat kunnossa. Pedagogisen johtajuuden kehittämisen ja tukemisen koettiin edistävän työhyvinvointia merkittävästi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Haastattelut toteutettiin kahdessa ryhmähaastattelussa teemahaastattelun avulla haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajan työtehtävissä toimivia henkilöitä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysimenetelmää ja teemoittelua.
Tutkimuksen tietoperustana käytettiin työhyvinvoinnin ja pedagogisen johtajuuden määrittelyä, varhaiskasvatusta työympäristönä sekä varhaiskasvatuksen opettajan pedagogista johtajuutta. Tulosten mukaan pedagogisella johtajuudella koettiin olevan iso merkitys varhaiskasvatuksen henkilökunnan työhyvinvointiin. Tukemalla varhaiskasvatuksen opettajien pedagogista johtajuutta, voidaan parantaa opettajien sekä tiimien työhyvinvointia.
Tulosten mukaan hyvin toimiva tiimi koettiin merkittäväksi työhyvinvoinnin resurssiksi. Keskeisiä pedagogisen johtajuuden keinoja työhyvinvoinnin tukemiseen todettiin olevan työntekijöiden itsetuntemuksen tukeminen, vuorovaikutuksellisuus sekä keskusteleva työyhteisö ja arvokeskustelujen käyminen. Myös positiivinen asenne työtä kohtaan ja työyhteisön positiivinen ilmapiiri koettiin lisäävän merkittävästi työhyvinvointia. Työhyvinvoinnin perustan koettiin muodostuvan kuitenkin työympäristöstä, jossa sekä resurssit että työvälineet olivat kunnossa. Pedagogisen johtajuuden kehittämisen ja tukemisen koettiin edistävän työhyvinvointia merkittävästi.