Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Elämänmittainen merkitys : varhaisen vuorovaikutuksen tukemisen kehittäminen Merilän perheyksikössä

Lähteenmäki, Johanna (2023)

 
Avaa tiedosto
Lahteenmaki_Johanna.pdf (714.5Kt)
Lataukset: 


Lähteenmäki, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303274195
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toteutui kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli selvittää toimintatutkimuksen keinoin, minkälaisia valmiuksia Perhekuntoutuskeskus Lauste ry:n perheiden arviointi- ja kuntoutusyksikkö Merilässä oli tukea varhaista vuorovaikutusta sekä kehittää sitä. Kehittäminen toteutui opintopiirien sekä kehittämistyön tuloksena syntyneen oppaan avulla. Kehittämistyön pääpaino oli kehittämisessä, sillä tavoitteena oli luoda vaikuttavampaa palvelua ja vahvempaa osaamista.

Kehittämistyön aikana aineistoa kerättiin havainnoimalla työryhmää sekä haastattelemalla työryhmän jäsenet. Kerätyn aineiston pohjalta toteutettiin työryhmässä kolme opintopiiriä aiheista, joissa havaittiin kehitettävää. Aineiston ja kerätyn tiedon pohjalta luotiin opas varhaisenvuorovaikutuksen tukemisesta Merilän perheyksikössä. Oppaan tarkoitus oli vahvistaa osaamista varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa myös jatkossa.

Saatujen tulosten perusteella työryhmän osaaminen varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa oli jakautunut epätasaisesti työryhmässä. Osaamisen epätasainen jakautuminen vaikutti työn kuormittavuuteen, työntekijän asenteeseen ja työn suorittamiseen. Työntekijät, joilla varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen oli vahvaa, pohjasivat työtään muun muassa kiintymyssuhdeteoriaan ja suunnitelmalliseen sekä yksilölliseen asiakastyöhön. Työn haasteellisuus ja kuormittavuus olivat yhteydessä työntekijän ammattitaitoon.

Tulosten perusteella perustason koulutus varhaisesta vuorovaikutuksesta vahvistaisi ammatillista pohjaa, mikä vähentäisi osaamisen epätasaista jakautumista yksikössä. Työryhmä hyötyisi osaamisen jakamisesta tai kasvattamisesta kiintymyssuhdeteoriasta, mentalisaatiosta ja Pace-asenteesta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste