Tarinallisuus ja visuaalisuus osana brändiä: kulttuurikahvilan brändin rakennus
Mäkinen, Mia (2023)
Mäkinen, Mia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303274238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303274238
Tiivistelmä
Brändin rakentaminen on ennen kaikkea halutun mielikuvan luomista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten tätä mielikuvaa voidaan rakentaa ja miten tässä voidaan hyödyntää tarinallisuuden ja visuaalisuuden keinoja. Tämän pohjalta oli tarkoitus alkaa rakentamaan Kulttuurikahvila Viialle tarinallista ja visuaalista brändiä, joka henkii yritykselle merkityksellisiä arvoja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään brändiä, brändin rakennusta ja ohjeistusta, brändin tarinallistamista ja ydintarinan luomista sekä brändin visuaalista identiteettiä. Produktiivisessa osuudessa rakennettiin tutkitun tiedon pohjalta toimeksiantajalle brändiä tarinallisuuden ja visuaalisuuden keinoja hyödyntäen. Brändin rakennuksen myötä toimeksiantajalle syntyi ydintarina, visuaalinen ilme ja ohjeistus brändiin. Produktiivisen osuuden tukena hyödynnettiin menetelminä toimeksiantajan avointa haastattelua, benchmarkkausta sekä Stooripuu-työpajaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään brändiä, brändin rakennusta ja ohjeistusta, brändin tarinallistamista ja ydintarinan luomista sekä brändin visuaalista identiteettiä. Produktiivisessa osuudessa rakennettiin tutkitun tiedon pohjalta toimeksiantajalle brändiä tarinallisuuden ja visuaalisuuden keinoja hyödyntäen. Brändin rakennuksen myötä toimeksiantajalle syntyi ydintarina, visuaalinen ilme ja ohjeistus brändiin. Produktiivisen osuuden tukena hyödynnettiin menetelminä toimeksiantajan avointa haastattelua, benchmarkkausta sekä Stooripuu-työpajaa.