PR-utskick ur företagsperspektiv - Fördelar och nackdelar med PR-utskick ur företagsperspektiv
Fridman, Mathilda (2023)
Fridman, Mathilda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284274
Tiivistelmä
Marknadsföringen har genomgått betydliga förändringar under de senaste 100 åren. Största förändringen är uppkomsten av sociala medier, som haft en effektiv påverkan på marknadsföringen. Utöver den nya plattformen har även nya metoder och modeller tillämpats. Huvudsyftet för detta examensarbete är att redogöra PR-utskickens för- och nackdelar och delsyftet är att klargöra hur PR-byråers verksamhet ser ut. Den teoretiska referensramen baserar sig på tidigare studier om PR, PR-utskick och PR-byråer. Metoden för detta examensarbete är en kvalitativ forskning. Problemställningen för att besvara syftet är följande; Vilka för- och nackdelar har PR-utskick enligt ett PR företag? För att på bästa möjliga sätt besvara syftet har datainsamlingen skett genom semistrukturerade intervjuer med experter inom branschen. Detta examensarbete kommer utöver PR-utskick även att behandla PR allmänt men också PR-byråers verksamhet så att läsaren ska få en enhetlig bild över PR. Detta examensarbete kommer endast att behandla PR-utskicks för- och nackdelar från finska företagsperspektiv.
Studiens resultat framställer PR-utskicks för- och nackdelar ur finska företagsperspektiv. Public relations är en marknadskommunikationsmetod som handlar om kommunikation mellan olika parter. PR-utskick är gåvor man skickar till viktiga och relevanta personer. PR-utskick kan vara allt från evenemang, upplevelser, produkter eller tjänster. Att skicka PR-utskick är ett kommunikationsmedel för att skapa positiv exponering för en produkt, tjänst eller varumärke. Genom att skicka PR-utskick önskar man att produkten eller tjänsterna ska skapa word of mouth (WOM) eller förtjänad media. PR-byråerna arbetar bland annat med att hjälpa företagen att nå denna positiva exponering för sina produkter eller tjänster. Men det finns en hel del andra viktiga arbetsuppgifter en PR-byrå tillämpar som bland annat kommunikationshjälp, kriskommunikation, lanseringar, skrivhjälp med nyhetsbrev eller pitchar med mera.
Studiens resultat framställer PR-utskicks för- och nackdelar ur finska företagsperspektiv. Public relations är en marknadskommunikationsmetod som handlar om kommunikation mellan olika parter. PR-utskick är gåvor man skickar till viktiga och relevanta personer. PR-utskick kan vara allt från evenemang, upplevelser, produkter eller tjänster. Att skicka PR-utskick är ett kommunikationsmedel för att skapa positiv exponering för en produkt, tjänst eller varumärke. Genom att skicka PR-utskick önskar man att produkten eller tjänsterna ska skapa word of mouth (WOM) eller förtjänad media. PR-byråerna arbetar bland annat med att hjälpa företagen att nå denna positiva exponering för sina produkter eller tjänster. Men det finns en hel del andra viktiga arbetsuppgifter en PR-byrå tillämpar som bland annat kommunikationshjälp, kriskommunikation, lanseringar, skrivhjälp med nyhetsbrev eller pitchar med mera.