Tiimiälyn kehittäminen työhyvinvoinnin edistämiseksi
Mäkinen, Tiia (2023)
Mäkinen, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa tiimiälyn kehittämiseksi, jonka avulla voidaan edistää tiimityötä työhyvinvoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyö tarkasteli työntekijöiden kokemuksia siitä, että millaista on työhyvinvointia edistävä tiimityö. Tutkimuksen tarkoituksena oli vastata kysymyksiin, että millaista on työhyvinvointia edistävä tiimityö ja millaisia tiimityötaitoja tarvitaan, jotta tiimityö tukee työhyvinvointia? Tutkimuksen tilaajana ja yhteistyökumppanina toimi eteläsuomalainen ammatillinen oppilaitos. Tarve tälle tutkimukselle nousi kestävän kehityksen näkökulmasta tiimityön ja työhyvinvoinnin edistämiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää työntekijöiden omia taitoja tehdä töitä tiiminä jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä olivat aiheeseen liittyvät aikaisemmat tutkimukset ja kirjallisuus. Teoriaosuudessa perehdyttiin tiimityöhön, tiimityötaitoihin, tiimiälyyn ja työhyvinvointiin tiimityön edistämisen näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto hankittiin kahden fokusryhmähaastattelun avulla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella tiimiälyn kehittäminen työhyvinvoinnin edistämiseksi rakentui kolmen eri kokonaisuuden ympärille, jotka olivat aineiston perusteella sidoksissa toisiinsa. Ensimmäinen kokonaisuus muodostui tiimityön rakenteista ja sisällöstä, eli kuinka organisaation rakenne ja toimintakulttuuri tukevat tiimityötä. Toinen kokonaisuus muodostui tiimin sisäisen toimivuuden ympärille, jolla tarkoitetaan tiimityötaitoja, psykologisen turvallisuuden tunnetta sekä tiimin yhteistä tahtotilaa. Kolmas kokonaisuus rakentui tiimityön ja tiimityötaitojen kehittämisen ympärille, joilla tarkoitetaan tiimityön jatkuvaa kehittämistä niin yksilöiden kuin tiimin osalta, kuten jokaisen työntekijän oman itsetuntemuksen vahvistamista ja itsensä kehittämistä tiimin jäsenenä. Näiden edellä esitettyjen kokonaisuuksien avulla voidaan kehittää tiimityötaitoja ja tiimiälyä, jotka edistävät tiimin jäsenten kokemaa työhyvinvointia ja sitä kautta tukevat kestävää kehitystä.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä olivat aiheeseen liittyvät aikaisemmat tutkimukset ja kirjallisuus. Teoriaosuudessa perehdyttiin tiimityöhön, tiimityötaitoihin, tiimiälyyn ja työhyvinvointiin tiimityön edistämisen näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto hankittiin kahden fokusryhmähaastattelun avulla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella tiimiälyn kehittäminen työhyvinvoinnin edistämiseksi rakentui kolmen eri kokonaisuuden ympärille, jotka olivat aineiston perusteella sidoksissa toisiinsa. Ensimmäinen kokonaisuus muodostui tiimityön rakenteista ja sisällöstä, eli kuinka organisaation rakenne ja toimintakulttuuri tukevat tiimityötä. Toinen kokonaisuus muodostui tiimin sisäisen toimivuuden ympärille, jolla tarkoitetaan tiimityötaitoja, psykologisen turvallisuuden tunnetta sekä tiimin yhteistä tahtotilaa. Kolmas kokonaisuus rakentui tiimityön ja tiimityötaitojen kehittämisen ympärille, joilla tarkoitetaan tiimityön jatkuvaa kehittämistä niin yksilöiden kuin tiimin osalta, kuten jokaisen työntekijän oman itsetuntemuksen vahvistamista ja itsensä kehittämistä tiimin jäsenenä. Näiden edellä esitettyjen kokonaisuuksien avulla voidaan kehittää tiimityötaitoja ja tiimiälyä, jotka edistävät tiimin jäsenten kokemaa työhyvinvointia ja sitä kautta tukevat kestävää kehitystä.
