Rahoitusneuvojan perehdyttäminen
Qerimi, Elfete (2023)
Qerimi, Elfete
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303294372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303294372
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli keskittyä rahoitusneuvojan perehdytykseen pankkialalla, sekä auttaa kohdeyritystä uuden perehdytysmallin luomisessa. Lopputuloksena syntyi ehdotelma siitä, miten uudet asiantuntijat itse kokivat perehdytyksen ja miten he itse sitä halusivat muuttaa. Tutkimuksen tulosta voidaan hyödyntää kohdeyrityksessä yrityskulttuurin muuttamiseen niin, että jatkossa asiantuntijoita kuunnellaan enemmän ja annetaan heille suurempi vaikutusmahdollisuus. Näin voidaan vaikuttaa myös työilmapiiriin ja työmotivaatioon. Näin yritys saavuttaa myös tuloksiaan paremmin. Aihe on tärkeä asiakastyytyväisyyden, työtyytyväisyyden sekä yrityksen strategisen menestymisen kannalta.
Opinnäytetyön aihe valikoitui tekijän oman työn ja kokemuksen pohjalta. Tekijä oli itse käynyt vastaavaa perehdytystä jokin aika sitten ja huomannut jo silloin tiettyjä kehittämisen kohteita toimintamallissa. Muutosten avulla tekijä toivoo muokkaavansa perehdytysmallia ja lisäävänsä uusien asiantuntijoiden intoa oppiin.
Opinnäytetyö koostuu pääkysymyksestä – miten rahoitusneuvojan perehdytys toimii kohdeyrityksessä? Alakysymykset etsivät vastauksia kolmeen asiaan – mistä tekijöistä perehdytys koostuu, miksi perehdytys on erityisen tärkeä rahoitusalalla ja miten perehdytettävät kokevat perehdytyksen onnistuneen?
Tietoperustana toimii laaja kirjallisuus, olemassa oleva yrityskulttuuri sekä kvalitatiivinen tutkimus organisaation sisällä jo perehdytettyjen henkilöiden kesken. Teemahaastattelut suoritettiin Teams -ja Skype Business viestintäpalveluilla. Tutkimus osoitti perehdytyksen olevan todella tärkeää uusille asiantuntijoille ja nosti esille muutamia todella tärkeitä asioita, joihin tulee heti puuttua. Niitä olivat esihenkilön roolin lisääminen ja palautteen annon lisääminen sekä positiivisessa että kehittävässä palautteessa.
Opinnäytetyön aihe valikoitui tekijän oman työn ja kokemuksen pohjalta. Tekijä oli itse käynyt vastaavaa perehdytystä jokin aika sitten ja huomannut jo silloin tiettyjä kehittämisen kohteita toimintamallissa. Muutosten avulla tekijä toivoo muokkaavansa perehdytysmallia ja lisäävänsä uusien asiantuntijoiden intoa oppiin.
Opinnäytetyö koostuu pääkysymyksestä – miten rahoitusneuvojan perehdytys toimii kohdeyrityksessä? Alakysymykset etsivät vastauksia kolmeen asiaan – mistä tekijöistä perehdytys koostuu, miksi perehdytys on erityisen tärkeä rahoitusalalla ja miten perehdytettävät kokevat perehdytyksen onnistuneen?
Tietoperustana toimii laaja kirjallisuus, olemassa oleva yrityskulttuuri sekä kvalitatiivinen tutkimus organisaation sisällä jo perehdytettyjen henkilöiden kesken. Teemahaastattelut suoritettiin Teams -ja Skype Business viestintäpalveluilla. Tutkimus osoitti perehdytyksen olevan todella tärkeää uusille asiantuntijoille ja nosti esille muutamia todella tärkeitä asioita, joihin tulee heti puuttua. Niitä olivat esihenkilön roolin lisääminen ja palautteen annon lisääminen sekä positiivisessa että kehittävässä palautteessa.