Potilaiden kokemuksia päivystysleikkauksista : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Roosa, Katajisto; Hietala, Anna (2023)
Roosa, Katajisto
Hietala, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303294387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303294387
Tiivistelmä
Päivystysleikkauksia tehdään vuoden jokaisena päivänä, vuorokauden ympäri. Päivystysleikkauksissa riskit ovat suuremmat, elektiivisiin eli suunniteltuihin leikkauksiin verrattuna, joissa leikkausvalmisteluja on ehditty tekemään pidempään ja valmistelemaan potilasta leikkaukseen. Näitä riskejä ovat esimerkiksi komplikaatiot anestesiaan liittyen, sillä potilaan sairauksien hoito voi olla epätasapainossa tai potilaan yleistila huono. Päivystysleikkauksiin niin kuin elektiivisiin leikkauksiinkin, voi liittyä potilaan puolelta esimerkiksi ahdistusta ja turvattomuuden tunteita. Potilasta hoitavalla henkilökunnalla on mahdollisuus vaikuttaa potilaan kokemuksiin ja lisätä potilaiden tyytyväisyyttä kiinnittäen huomiota potilaiden yksilöllisiin tarpeisiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata potilaiden kokemuksia päivystysleikkauksista. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, ja sen tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä potilaiden kokemuksista päivystysleikkauksista. Tuottamamme tiedon avulla voidaan tukea päivystysleikkaukseen joutuvan potilaan ohjausta ja tukemista. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin 10 tutkimusta, jotka haettiin terveysalan tieteellisistä tietokannoista.
Tulokset osoittivat, että potilaan tyytyväisyyteen vaikuttavat monet eri tekijät ja yksittäisellä osa-alueella koettu epämiellyttävä asia, kuten informaation puute, vaikuttaa koettuun kokonaistyytyväisyyteen negatiivisesti. Potilaat kuvasivat myös yksittäisiä tekijöitä, jotka lisäsivät kokonaistyytyväisyyttä. Kokonaistyytyväisyyttä lisääviä yksittäisiä tekijöitä olivat esimerkiksi hoitohenkilökunnan läsnäolo, riittävän informaation saaminen sekä mahdollisuus osallistua omaan hoitoonsa. Tuloksien analysoinnissa jaottelimme aineistosta nousseet potilaiden tyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät neljään luokkaan: hoitohenkilökunnan ammattitaito, potilaan osallistaminen hoitoon, ympäristötekijät ja tunnereaktiot.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata potilaiden kokemuksia päivystysleikkauksista. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, ja sen tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä potilaiden kokemuksista päivystysleikkauksista. Tuottamamme tiedon avulla voidaan tukea päivystysleikkaukseen joutuvan potilaan ohjausta ja tukemista. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin 10 tutkimusta, jotka haettiin terveysalan tieteellisistä tietokannoista.
Tulokset osoittivat, että potilaan tyytyväisyyteen vaikuttavat monet eri tekijät ja yksittäisellä osa-alueella koettu epämiellyttävä asia, kuten informaation puute, vaikuttaa koettuun kokonaistyytyväisyyteen negatiivisesti. Potilaat kuvasivat myös yksittäisiä tekijöitä, jotka lisäsivät kokonaistyytyväisyyttä. Kokonaistyytyväisyyttä lisääviä yksittäisiä tekijöitä olivat esimerkiksi hoitohenkilökunnan läsnäolo, riittävän informaation saaminen sekä mahdollisuus osallistua omaan hoitoonsa. Tuloksien analysoinnissa jaottelimme aineistosta nousseet potilaiden tyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät neljään luokkaan: hoitohenkilökunnan ammattitaito, potilaan osallistaminen hoitoon, ympäristötekijät ja tunnereaktiot.