Objectives and risks perceived in sponsoring a semi-professional ice hockey team : case TUTO Hockey
Hellstén, Juha-Matti (2014)
Hellstén, Juha-Matti
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212704
Tiivistelmä
Sponsorointi ei ole moderni ilmiö; sitä on käytetty eri tavoin jo antiikin ajoista saakka. Voidaan sanoa, että Espanjan kuningatar Isabellan sponsorointi mahdollisti jopa Kristoffer Kolumbuksen tutkimusmatkat.
Urheilun sponsorointi on muuttunut merkittävästi 1800-luvun puolivälin jälkeen, jolloin sen katsotaan alkaneen. Nykyajan sponsorit odottavat sponsoroinnin olevan tuottava sijoitus, eikä ilmaista rahaa enää ole jaossa. Kiristyvä taloudellinen tilanne pakottaa urheiluorganisaatiot palvelemaan sponsoreitaan paremmin ja etsimään keinoja lisäarvon tuottamiseen.
Tämän työn tavoite oli kartoittaa minkälaisia tavoitteita yritykset asettavat yhteistyölle puoli-ammattilaisjääkiekkojoukkueen sponsoroinnille. Sen lisäksi tarkoitus oli selvittää mitä riskejä sponsorit kokevat liittyvän sponsorointiyhteistyöhön TuTo Hockeyn kanssa ja vielä miten TuTo voisi entisestään parantaa palvelunsa laatua.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, koska se antaa vastaajille paremman mahdollisuuden vastata laajemmin ja perusteellisemmin esitettyihin kysymyksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kirjallisuudessa esitetyt väitteet eivät suoraan pidä paikkaansa tässä tapauksessa. Sponsoroiden joukossa näyttäisi edelleen esiintyvän ”epäammattimaisuutta”. Kaikki sponsorit eivät olleet niinkään kiinnostuneita sponsoroinnin taloudellisista tuotoista, eikä yksikään sponsori osannut mainita suuria riskejä sponsorointiin liittyen.
Pienestä vastaajamäärästä johtuen, kaikkia tuloksia ei voi pitää yleisluontoisina. Päätelmät pitävät paikkansa vain tutkimukseen osallistuneiden kohdalla
Urheilun sponsorointi on muuttunut merkittävästi 1800-luvun puolivälin jälkeen, jolloin sen katsotaan alkaneen. Nykyajan sponsorit odottavat sponsoroinnin olevan tuottava sijoitus, eikä ilmaista rahaa enää ole jaossa. Kiristyvä taloudellinen tilanne pakottaa urheiluorganisaatiot palvelemaan sponsoreitaan paremmin ja etsimään keinoja lisäarvon tuottamiseen.
Tämän työn tavoite oli kartoittaa minkälaisia tavoitteita yritykset asettavat yhteistyölle puoli-ammattilaisjääkiekkojoukkueen sponsoroinnille. Sen lisäksi tarkoitus oli selvittää mitä riskejä sponsorit kokevat liittyvän sponsorointiyhteistyöhön TuTo Hockeyn kanssa ja vielä miten TuTo voisi entisestään parantaa palvelunsa laatua.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, koska se antaa vastaajille paremman mahdollisuuden vastata laajemmin ja perusteellisemmin esitettyihin kysymyksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kirjallisuudessa esitetyt väitteet eivät suoraan pidä paikkaansa tässä tapauksessa. Sponsoroiden joukossa näyttäisi edelleen esiintyvän ”epäammattimaisuutta”. Kaikki sponsorit eivät olleet niinkään kiinnostuneita sponsoroinnin taloudellisista tuotoista, eikä yksikään sponsori osannut mainita suuria riskejä sponsorointiin liittyen.
Pienestä vastaajamäärästä johtuen, kaikkia tuloksia ei voi pitää yleisluontoisina. Päätelmät pitävät paikkansa vain tutkimukseen osallistuneiden kohdalla