Verkkokaupan kehittämissuunnitelma Salon Ihanaiselle
Mäki, Jenna (2023)
Mäki, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304450
Tiivistelmä
Tämä laadullinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yritykselle Salon Ihanainen Oy. Toimeksiantajan vuoden 2022 alusta saakka toiminut parturi-kampaamo- ja kauneudenhoitoalan verkkokauppa ei ole menestynyt halutulla tavalla, joten tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tähän johtaneet syyt. Tutkimuksen tavoitteena oli laatia havaittujen syiden perusteella kehittämissuunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja voi alkaa kehittää verkkokauppaansa aiempaa asiakasystävällisemmäksi ja sitä kautta tuottavampaan suuntaan.
Ennen varsinaiseen tutkimukseen ryhtymistä selvitettiin ensin työn teoriaosassa kirjojen, blogien, artikkeleiden ja verkkokauppatutkimusten raporttien avulla, mitä tarkoittavat verkkokaupan käytettävyys ja löydettävyys sekä mitkä ovat hyvän verkkokaupan tunnusmerkit. Lisäksi selvitettiin, miten nämä tunnusmerkit yhdessä erityisesti digimarkkinoinnin keinojen kanssa vaikuttavat verkkokaupan käytettävyyteen ja löydettävyyteen.
Empiriavaiheessa tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarkingia eli vertailuanalyysia, jossa teoriatietoon pohjautuen tutkittiin monipuolisesti toimeksiantajan ja alan kilpailijoiden verkkokauppoja. Vertailuanalyysin avulla oli mahdollista selvittää Salon Ihanaisen verkkokaupan ongelmakohdat ja siten laatia kattava, toimintaehdotuksia ja -ideoita sisältävä verkkokaupan kehittämissuunnitelma.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajan verkkokaupassa on monia merkittäviä puutteita niin löydettävyyden kuin käytettävyyden suhteen, minkä vuoksi asiakkaiden ei ole mahdollista tehdä ostoksia helposti. Jos toimeksiantaja yhdessä verkkokaupan ylläpitäjän kanssa toteuttaa kehittämissuunnitelmasta vähintään oleellisimmat toimintaehdotukset, on sen mahdollista saada verkkokauppaan enemmän ostavia asiakkaita ja sitä kautta kasvattaa myyntiä.
Ennen varsinaiseen tutkimukseen ryhtymistä selvitettiin ensin työn teoriaosassa kirjojen, blogien, artikkeleiden ja verkkokauppatutkimusten raporttien avulla, mitä tarkoittavat verkkokaupan käytettävyys ja löydettävyys sekä mitkä ovat hyvän verkkokaupan tunnusmerkit. Lisäksi selvitettiin, miten nämä tunnusmerkit yhdessä erityisesti digimarkkinoinnin keinojen kanssa vaikuttavat verkkokaupan käytettävyyteen ja löydettävyyteen.
Empiriavaiheessa tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarkingia eli vertailuanalyysia, jossa teoriatietoon pohjautuen tutkittiin monipuolisesti toimeksiantajan ja alan kilpailijoiden verkkokauppoja. Vertailuanalyysin avulla oli mahdollista selvittää Salon Ihanaisen verkkokaupan ongelmakohdat ja siten laatia kattava, toimintaehdotuksia ja -ideoita sisältävä verkkokaupan kehittämissuunnitelma.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajan verkkokaupassa on monia merkittäviä puutteita niin löydettävyyden kuin käytettävyyden suhteen, minkä vuoksi asiakkaiden ei ole mahdollista tehdä ostoksia helposti. Jos toimeksiantaja yhdessä verkkokaupan ylläpitäjän kanssa toteuttaa kehittämissuunnitelmasta vähintään oleellisimmat toimintaehdotukset, on sen mahdollista saada verkkokauppaan enemmän ostavia asiakkaita ja sitä kautta kasvattaa myyntiä.