Asiakaslähtöinen liiketoimintastrategia : Strategisten edellytysten selvitys ja strategian valmistelu Vizucom Oy:n audit -ohjelmistolle
Jääskeläinen, Matti (2014)
Jääskeläinen, Matti
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212712
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Tamperelainen ohjelmistoyhtiö Vizucom Oy. Yritys on kehittänyt yhdessä asiakkaidensa kanssa kevyitä ja helposti käyttöönotettavia työkaluja, joita voidaan hyödyntää informaatiovirtojen hallinnassa. Tutkimuskohteena oleva Audit-ohjelmisto on kehitetty sisäisten auditointien suorittamiseen ja seurantaan. Ohjelmiston tavoitteena on auttaa yrityksiä hyödyntämään sisäistä auditointia jokapäiväisenä työkaluna tuottavuuden ylläpidossa ja kehittämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa Vizucomin Audit-ohjelmistotuotteelle asiakaslähtöinen liiketoimintastrategia. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmiston nykytilaa ja sen mahdollisuuksia menestyä itsenäisenä liiketoimintana.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu liiketoiminnan johtamisesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan eri aikakausien johtamisen paradigmoja sekä miten ne vaikuttavat tämän päivän paradigmoihin tai johtamistrendeihin. Erityisesti tarkasteltiin Japanilaisen johtamiskulttuurin vaikutusta nykypäivän länsimaiseen johtamiskulttuuriin ja johtamismenetelmiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta ja tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduin haastatteluin sekä osallistumalla tutkimuskohteen toimintaan. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin SWOT-analyysia sekä TOWS-matriisia.
Tutkimustulosten perusteella ohjelmistotuotteelle pystyttiin tunnistamaan liiketoiminnan strategiset edellytykset ja määrittämään liiketoimintastrategia. Tutkimuksen aikana kävi myös ilmi, että uudet strategiamenetelmät eivät täysin pysty korvaamaan vanhoja menetelmiä. Toimiva liiketoimintastrategia uudenlaiselle liiketoiminnalle oli mahdollista toteuttaa yhdistämällä vanhojen ja uusien menetelmien vahvuuksia. Tutkijan mukaan näin pystytään luomaan uusia potentiaalisia menetelmiä liiketoiminnan johtamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa Vizucomin Audit-ohjelmistotuotteelle asiakaslähtöinen liiketoimintastrategia. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmiston nykytilaa ja sen mahdollisuuksia menestyä itsenäisenä liiketoimintana.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu liiketoiminnan johtamisesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan eri aikakausien johtamisen paradigmoja sekä miten ne vaikuttavat tämän päivän paradigmoihin tai johtamistrendeihin. Erityisesti tarkasteltiin Japanilaisen johtamiskulttuurin vaikutusta nykypäivän länsimaiseen johtamiskulttuuriin ja johtamismenetelmiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta ja tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduin haastatteluin sekä osallistumalla tutkimuskohteen toimintaan. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin SWOT-analyysia sekä TOWS-matriisia.
Tutkimustulosten perusteella ohjelmistotuotteelle pystyttiin tunnistamaan liiketoiminnan strategiset edellytykset ja määrittämään liiketoimintastrategia. Tutkimuksen aikana kävi myös ilmi, että uudet strategiamenetelmät eivät täysin pysty korvaamaan vanhoja menetelmiä. Toimiva liiketoimintastrategia uudenlaiselle liiketoiminnalle oli mahdollista toteuttaa yhdistämällä vanhojen ja uusien menetelmien vahvuuksia. Tutkijan mukaan näin pystytään luomaan uusia potentiaalisia menetelmiä liiketoiminnan johtamiseen.