Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

En lekmiljö som främjar delaktighet: den vuxnas roll i den fria leken och faktorer som kan orsaka exklusion

Nordström, Nina; Nordström, Micaela (2023)

 
Avaa tiedosto
Nordstrom_Nordstrom.pdf (505.0Kt)
Lataukset: 


Nordström, Nina
Nordström, Micaela
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304024591
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete av en privat producent av småbarnspedagogik i huvudstadsregionen, inom temat Utveckling av lärmiljöerna. Syftet med lärdomsprovet är att synliggöra den vuxnas roll i leken och även belysa faktorer som kan påverka barns delaktighet i den fria leken. Fokuset i vårt lärdomsprov ligger på exkluderingsfaktorer de vuxna bör observera och på den vuxnas roll i leken. De forskningsfrågor vi använder för att klargöra vårt syfte är “Genom hurdant agerande kan den vuxna stöda barn till delaktighet i lek?” och “Vilka faktorer begränsar barns delaktighet i lek?”. Vi har valt att begränsa arbetet att gälla barn i 3–5 års ålder och med lek i detta arbete avser vi den fria leken inomhus. I bakgrundsdelen tar vi upp vad styrdokument ger för riktlinjer angående lek och lekmiljö inom småbarnspedagogiken, samt presenterar olika faktorer kring lek som påverkar barns lekförmågor. Den tidigare forskningen består av forskning kring hur barn exkluderar varandra, skillnader i lekbeteende hos barn, den upplevda erfarenheten av inklusion och exklusion samt kommunikation och samspel i leksituationer. Vår teoretiska referensram består av synen på barn och barndom, samt Lev Vygotskijs och Erik H. Eriksons teorier om lek och utveckling. Som metod för detta lärdomsprov valde vi kvalitativ enkätundersökning. Undersökningen genomfördes elektroniskt och enkätens öppna svar analyserades med hjälp av en innehållsanalys. Resultaten för vår undersökning visar att de vanligaste exkluderingsfaktorerna är brister i språkliga färdigheter, brister i social kompetens samt brister i empatiförmåga. Den vuxnas roll i leken är betydelsefull för delaktighet, lekens utveckling och kontinuitet samt som stöd i konfliktsituationer.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste