En lekmiljö som främjar delaktighet: den vuxnas roll i den fria leken och faktorer som kan orsaka exklusion
Nordström, Nina; Nordström, Micaela (2023)
Nordström, Nina
Nordström, Micaela
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304024591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304024591
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete av en privat producent av småbarnspedagogik i huvudstadsregionen, inom temat Utveckling av lärmiljöerna. Syftet med lärdomsprovet är att synliggöra den vuxnas roll i leken och även belysa faktorer som kan påverka barns delaktighet i den fria leken. Fokuset i vårt lärdomsprov ligger på exkluderingsfaktorer de vuxna bör observera och på den vuxnas roll i leken. De forskningsfrågor vi använder för att klargöra vårt syfte är “Genom hurdant agerande kan den vuxna stöda barn till delaktighet i lek?” och “Vilka faktorer begränsar barns delaktighet i lek?”. Vi har valt att begränsa arbetet att gälla barn i 3–5 års ålder och med lek i detta arbete avser vi den fria leken inomhus. I bakgrundsdelen tar vi upp vad styrdokument ger för riktlinjer angående lek och lekmiljö inom småbarnspedagogiken, samt presenterar olika faktorer kring lek som påverkar barns lekförmågor. Den tidigare forskningen består av forskning kring hur barn exkluderar varandra, skillnader i lekbeteende hos barn, den upplevda erfarenheten av inklusion och exklusion samt kommunikation och samspel i leksituationer. Vår teoretiska referensram består av synen på barn och barndom, samt Lev Vygotskijs och Erik H. Eriksons teorier om lek och utveckling. Som metod för detta lärdomsprov valde vi kvalitativ enkätundersökning. Undersökningen genomfördes elektroniskt och enkätens öppna svar analyserades med hjälp av en innehållsanalys. Resultaten för vår undersökning visar att de vanligaste exkluderingsfaktorerna är brister i språkliga färdigheter, brister i social kompetens samt brister i empatiförmåga. Den vuxnas roll i leken är betydelsefull för delaktighet, lekens utveckling och kontinuitet samt som stöd i konfliktsituationer.