Autismikirjon nuoren osallistuminen arkitoimintoihin: tukeminen toimintaterapiassa
Liesoja, Essi (2023)
Liesoja, Essi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Toimintaterapia on keskeinen kuntoutuksen muoto autismikirjon nuorten kuntoutuksessa. Nuoruusiän tärkeänä tehtävänä on valmistaa nuorta itsenäistymään, jota edellyttää päivittäisten arjen toimintojen sujuminen. Autismikirjon nuorilla on todettu haasteita päivittäisiin toimintoihin osallistumisessa, sekä puutteita toimintoihin vaadittavissa taidoissa. Toimintaterapialla voidaan vastata arjen haasteisiin henkilön omissa arkiympäristöissä. Arjen osallistumista tukeville toimintaterapian menetelmille autismikirjon nuoren kuntoutuksessa on tarve.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Mehiläinen terapiaklinikka Jyväskylä. Toimeksiantona oli selvittää, millaisia keinoja toimintaterapiassa käytetään tukemaan autismikirjon nuoren osallistumista arjen toimintoihin. Tavoitteena oli kuvata näyttöön perustuvia toimintaterapian keinoja, joilla voidaan tukea autismikirjon nuorta arkitoimintoihin osallistumisessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin, jonka avulla pyrittiin kuvaamaan, millaista tutkimusta aiheesta on tehty. Tiedonhaku toteutettiin CINAHL Ultimate- ja Medline-tietokantoihin. Aineisto rajattiin mukaanotto- ja poissulkukriteerien avulla ja aineistoon valikoitui kolme tutkimusartikkelia, joista kaksi oli tapaustutkimuksia ja yksi katsaus. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti käyttäen analyysirunkona toimintaterapiaintervention prosessimallia (OTIPM) (Fisher & Marterella 2019), jonka näkökulmasta tarkasteltiin, millaisia menetelmiä interventioissa käytettiin.
Aineistoon valikoituneet kolme artikkelia sisälsivät yhteensä viisi interventiota tukemaan autismikirjon nuoren osallistumista arjen toimintoihin. Interventioissa käytettyjä keskeisiä keinoja olivat erilaiset teknologiset ratkaisut taitojen harjoittelun ja puuttuvien taitojen kompensoimiksesi, tehtäväanalyysin käyttö tehtävävaiheiden pilkkomiseksi, sekä neuvonta, mallintaminen ja harjoittelu toimintataitojen harjoittelussa. Tulosten perusteella autismikirjon nuoren osallistumista päivittäisiin arjen toimintoihin voidaan tukea toimintaterapiassa adaptiivisen toiminnan, taitojen harjoittelun, ja tarkoituksenmukaisesti eri menetelmiä yhdistävän lähestymistavan avulla. Sekä ryhmä-, että yksilömuotoiset interventiot, ja lisäksi lähiverkoston ohjaaminen edistävät nuoren osallistumista arjen toimintoihin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Mehiläinen terapiaklinikka Jyväskylä. Toimeksiantona oli selvittää, millaisia keinoja toimintaterapiassa käytetään tukemaan autismikirjon nuoren osallistumista arjen toimintoihin. Tavoitteena oli kuvata näyttöön perustuvia toimintaterapian keinoja, joilla voidaan tukea autismikirjon nuorta arkitoimintoihin osallistumisessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin, jonka avulla pyrittiin kuvaamaan, millaista tutkimusta aiheesta on tehty. Tiedonhaku toteutettiin CINAHL Ultimate- ja Medline-tietokantoihin. Aineisto rajattiin mukaanotto- ja poissulkukriteerien avulla ja aineistoon valikoitui kolme tutkimusartikkelia, joista kaksi oli tapaustutkimuksia ja yksi katsaus. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti käyttäen analyysirunkona toimintaterapiaintervention prosessimallia (OTIPM) (Fisher & Marterella 2019), jonka näkökulmasta tarkasteltiin, millaisia menetelmiä interventioissa käytettiin.
Aineistoon valikoituneet kolme artikkelia sisälsivät yhteensä viisi interventiota tukemaan autismikirjon nuoren osallistumista arjen toimintoihin. Interventioissa käytettyjä keskeisiä keinoja olivat erilaiset teknologiset ratkaisut taitojen harjoittelun ja puuttuvien taitojen kompensoimiksesi, tehtäväanalyysin käyttö tehtävävaiheiden pilkkomiseksi, sekä neuvonta, mallintaminen ja harjoittelu toimintataitojen harjoittelussa. Tulosten perusteella autismikirjon nuoren osallistumista päivittäisiin arjen toimintoihin voidaan tukea toimintaterapiassa adaptiivisen toiminnan, taitojen harjoittelun, ja tarkoituksenmukaisesti eri menetelmiä yhdistävän lähestymistavan avulla. Sekä ryhmä-, että yksilömuotoiset interventiot, ja lisäksi lähiverkoston ohjaaminen edistävät nuoren osallistumista arjen toimintoihin.