Sepelvaltimotautipotilaan kuntoutusohjaus etäpalveluna - Toimintamallin kehittäminen Sydänsairaalassa
Heinonen, Tiina (2023)
Heinonen, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304436
Tiivistelmä
Etäpalvelut ovat lisääntyneet terveydenhuollossa korona-aikakauden myötä ja tulleet jäädäkseen osaksi terveydenhuoltoa. Sydänsairaalan kuntoutusohjauspalvelut ovat osa terveydenhuollon palveluja, joissa etäpalvelutoiminta nähtiin mahdollisuutena laajentaa palvelua potilaan eduksi. Etäpalveluista saatavat hyödyt ilmenevät potilaille ajan ja matkakustannusten säästöinä, paikkariippumattomuutena sekä palvelun saatavuuden helpottumisena. Ammattilaisille se mahdollistaa resurssien tehokkaamman käytön ja etäpalvelun kohderyhmän paremman saavutettavuuden. Etäpalveluissa huomioitavia asioita on lukuisia, kuten asianmukainen toimintaympäristö tiloineen ja laitteineen, riittävä teknologinen osaaminen sekä tietosuojan ja -turvan varmistaminen. Terveydenhuollon ammattilaisen tulee arvioida, sopiiko suunniteltu palvelu etäpalveluna toteutettavaksi juuri tietylle potilaalle, tarvittaessa tulee tarjota perinteistä lähivastaanottoa.
Sydänsairaalan toiminnan laajentumisen myötä ilmeni tarve parantaa sydänpotilaiden kuntoutusohjauksen saatavuutta ja yhdenvertaisuutta, mikä edesauttoi etäpalvelun hyödyntämistä lähivastaanottojen rinnalla. Kehittämistyössä tavoitteena oli tuottaa yhtenäinen toimintamalli sepelvaltimotautia sairastavan kuntoutusohjauksen etäpalveluista kuntoutussuunnittelijoiden työtä ohjaavaksi malliksi. Sepelvaltimotautipotilaat valikoituivat tutkimusten perusteella, jotka puolsivat sydänkuntoutukseen ohjautumista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa pitkäaikaissairauden toteamisen jälkeen. Kehittämistehtävänä oli ratkaista teoreettisen tiedonhaun ja palvelumuotoilun menetelmin: Mitä sepelvaltimotautipotilaiden kuntoutusohjauksen etäpalveluja suunnitellessa tulee huomioida? Miten muodostuu kuntoutusohjauksen etäpalvelun konsepti? Minkälainen on sepelvaltimotautia sairastavan kuntoutusohjauksen etäpalvelutoimintamalli?
Kehittämisen työryhmän muodostivat Sydänsairaalan kuntoutussuunnittelijat, jotka tekivät moniammatillista yhteistyötä Sydänsairaalan muiden ammattilaisten kanssa. Toimintamallin luominen aloitettiin Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueen (1.1.2023 alkaen hyvinvointialue) Sydänsairaalaa koskien. Tuotoksena muodostui viisivaiheinen toimintamalli, jonka vaiheet ovat: huomioitavat asiat ennen kuntoutusohjauksen etäpalvelun käynnistymistä, ammattilaisen tekemä arvio sepelvaltimotautipotilaan kanssa ennen etäpalveluun ohjautumista, etävastaanoton valmistelu, huomioitavat asiat etävastaanoton aikana, etäpalvelujen eteneminen prosessikuvausten mukaan. Toimintamallin avulla edistetään sepelvaltimotautipotilaiden mahdollisuuksia saada kuntoutusohjausta matalalla kynnyksellä, yksilöllinen palvelumuodon toive huomioiden, mikä edistää sydänkuntoutukseen tai muihin tarvittaviin palveluihin ohjautumista. Jatkossa toimintamallia on tarkoitus soveltaa kaikkiin Sydänsairaalan yksiköihin ja niissä hoidettuihin potilasryhmiin. Toimintamallia voidaan hyödyntää myös muualla terveydenhuollossa kuntoutusohjauksen etäpalveluja kehitettäessä.
Sydänsairaalan toiminnan laajentumisen myötä ilmeni tarve parantaa sydänpotilaiden kuntoutusohjauksen saatavuutta ja yhdenvertaisuutta, mikä edesauttoi etäpalvelun hyödyntämistä lähivastaanottojen rinnalla. Kehittämistyössä tavoitteena oli tuottaa yhtenäinen toimintamalli sepelvaltimotautia sairastavan kuntoutusohjauksen etäpalveluista kuntoutussuunnittelijoiden työtä ohjaavaksi malliksi. Sepelvaltimotautipotilaat valikoituivat tutkimusten perusteella, jotka puolsivat sydänkuntoutukseen ohjautumista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa pitkäaikaissairauden toteamisen jälkeen. Kehittämistehtävänä oli ratkaista teoreettisen tiedonhaun ja palvelumuotoilun menetelmin: Mitä sepelvaltimotautipotilaiden kuntoutusohjauksen etäpalveluja suunnitellessa tulee huomioida? Miten muodostuu kuntoutusohjauksen etäpalvelun konsepti? Minkälainen on sepelvaltimotautia sairastavan kuntoutusohjauksen etäpalvelutoimintamalli?
Kehittämisen työryhmän muodostivat Sydänsairaalan kuntoutussuunnittelijat, jotka tekivät moniammatillista yhteistyötä Sydänsairaalan muiden ammattilaisten kanssa. Toimintamallin luominen aloitettiin Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueen (1.1.2023 alkaen hyvinvointialue) Sydänsairaalaa koskien. Tuotoksena muodostui viisivaiheinen toimintamalli, jonka vaiheet ovat: huomioitavat asiat ennen kuntoutusohjauksen etäpalvelun käynnistymistä, ammattilaisen tekemä arvio sepelvaltimotautipotilaan kanssa ennen etäpalveluun ohjautumista, etävastaanoton valmistelu, huomioitavat asiat etävastaanoton aikana, etäpalvelujen eteneminen prosessikuvausten mukaan. Toimintamallin avulla edistetään sepelvaltimotautipotilaiden mahdollisuuksia saada kuntoutusohjausta matalalla kynnyksellä, yksilöllinen palvelumuodon toive huomioiden, mikä edistää sydänkuntoutukseen tai muihin tarvittaviin palveluihin ohjautumista. Jatkossa toimintamallia on tarkoitus soveltaa kaikkiin Sydänsairaalan yksiköihin ja niissä hoidettuihin potilasryhmiin. Toimintamallia voidaan hyödyntää myös muualla terveydenhuollossa kuntoutusohjauksen etäpalveluja kehitettäessä.