Ett nytt sätt att konsumera livsmedel - snabbleverans av våra grundläggande behov
Johansson, Ina (2023)
Johansson, Ina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034660
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att undersöka vilka de unga vuxnas attityder kring snabbleverans av livsmedel är. Resultatet ska ligga som grund för förslag på utveckling åt företag på snabbleveransmarknaden. Snabbleverans av livsmedel är en relativt ny nisch på marknaden i Finland, dock är konceptet det snabbast växande segmentet inom dagligvaruhandel. Då konceptet är såpas nytt, behöver vissa saker utvecklas för att forma en fungerande helhet. Undersökningen i arbetet berör företagen Wolt Market och Foodora Market, då de som enda företag i Finland erbjuder livsmedels snabbleverans. Teorin består till stor del av information ur andra länder, som sedan reflekterats med undersökningens resultat. Studien baserar sig på en kvalitativ forskning, där informationen samlats in genom fem djupintervjuer på endera finska eller svenska. I arbetet reflekteras konsumenternas köpprocess med hur modellen påverkat användarupplevelsen i varje steg. Konceptets för och nackdelar diskuteras, för att ge en bild på vad som fungerar och vad som kunde utvecklas. Resultaten visar att bekvämlighet och tidsbesparing varit de största orsakerna för användning, medan brister i produkturval och en minimigräns för beställande påverkat användningen negativt. Prissänkning och bättre erbjudanden var faktorer som ökat lusten för att använda servicen oftare. Efter datainsamlingen har samtliga intervjuer forskats noggrant och jämförts med varandra. Dessa resultat kan fungera som utgångspunkt för Wolt Market och Foodora Market i processen att utveckla deras service.