Asiakasyrityksen konkurssi -opas kirjanpitäjälle : case Yritys X
Tiistola, Oona (2023)
Tiistola, Oona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034652
Tiivistelmä
Konkurssi voi olla vaikea tilanne yritykselle, mutta se voi olla myös hankalaa kirjanpitäjälle. Pienemmissä tilitoimistoissa harvemmin tulee vastaan konkursseja, ja niiden kanssa toimimiseen ei muodostu kirjanpitäjälle rutiineja tai erityistä osaamista. Toimeksiantajan Yritys X:n kokoisessa konsernissa asiakasyritysten konkursseja tulee useammin vastaan, vaikkakin ei välttämättä yhdelle kirjanpitäjälle. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia helposti ymmärrettävä konkurssiopas kirjanpitäjän näkökulmasta toimeksiantajana toimineelle Yritys X:lle, joka on suomalainen tilitoimisto.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoriaosuudessa käsitellään konkurssiin ja kirjanpitoon liittyvää lainsäädäntöä. Empiirisessä osassa tuodaan esille käytännön toimenpiteet asiakasyrityksen konkurssitilanteessa ja perehdytään oppaan tekemiseen.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin opas, joka avustaa toimeksiantajayrityksen kirjanpitäjää asiakasyrityksen konkurssin kohdalla. Oppaaseen on koottu tärkeimmät asiat, mitä kirjanpitäjän tulee ottaa huomioon asiakasyrityksen konkurssissa. Oppaan tarkoitus on olla kirjanpitäjän tukena epätavanomaisessa työtilanteessa.
Opasta voidaan hyödyntää konsernin kirjanpitäjillä, jolloin konkurssiopas auttaa heitä työssään. Opas koostuu viidestä luvusta ja kymmenestä sivusta, jotta kaikki muistettava on kompaktissa paketissa. Opas toimii kirjanpitäjälle muistilistana ja tukee työn tekemistä. Ennen työn aloittamista kirjanpitäjä lukee oppaan läpi ja saa käsityksen kokonaisuudesta. Työn aikana on sisällysluettelon avulla helppo palata kertaamaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoriaosuudessa käsitellään konkurssiin ja kirjanpitoon liittyvää lainsäädäntöä. Empiirisessä osassa tuodaan esille käytännön toimenpiteet asiakasyrityksen konkurssitilanteessa ja perehdytään oppaan tekemiseen.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin opas, joka avustaa toimeksiantajayrityksen kirjanpitäjää asiakasyrityksen konkurssin kohdalla. Oppaaseen on koottu tärkeimmät asiat, mitä kirjanpitäjän tulee ottaa huomioon asiakasyrityksen konkurssissa. Oppaan tarkoitus on olla kirjanpitäjän tukena epätavanomaisessa työtilanteessa.
Opasta voidaan hyödyntää konsernin kirjanpitäjillä, jolloin konkurssiopas auttaa heitä työssään. Opas koostuu viidestä luvusta ja kymmenestä sivusta, jotta kaikki muistettava on kompaktissa paketissa. Opas toimii kirjanpitäjälle muistilistana ja tukee työn tekemistä. Ennen työn aloittamista kirjanpitäjä lukee oppaan läpi ja saa käsityksen kokonaisuudesta. Työn aikana on sisällysluettelon avulla helppo palata kertaamaan.