Ruoka-allerginen lapsi päiväkodissa : opas päiväkodin henkilökunnalle
Hakala, Erika; Nieminen, Anne-Mari (2023)
Hakala, Erika
Nieminen, Anne-Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054785
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa päiväkodin henkilökunnalle opas ruoka-allergisen lapsen hoidosta sisältäen konkreettiset ohjeet yleisimmistä lasten allergiaoireita aiheuttavista ruoka-aineista, tyypilliset allergiaoireet ja tarvittavat erityisjärjestelyt. Tavoitteena oli, että allergialasten laadukkaan hoidon takaaminen helpottuu, päiväkodin henkilökunta saa perehdytystä allergialasten hoitoon oppaan kautta ja lasten tasavertaisuus toteutuu. Opinnäytetyön tehtävänä oli vastata kysymykseen: ”Mitä ruoka-allergisen lapsen hoidossa tulee huomioida päiväkodissa?”.
Suomalaisista lapsista 5–10 % kärsii ruoka-allergiasta ja allergiat ovat lisääntymässä. Lasten ruoka-allergiat väistyvät yleensä viimeistään ennen kouluikää eli ne koskettavat erityisesti päiväkoti-ikäisiä lapsia. Ruoka-allergiat tuovat lasten hoitoon erityispiirteitä ja allergiat tulee osata huomioida kattavasti, jotta lapsen on turvallista käydä päivähoidossa. Vaikka lasten allergioiden hoito painottuu lasten kotiin, päiväkodin henkilökunnan on tärkeää osallistua ruoka-ainerajoitusten noudattamiseen, oireiden seurantaan sekä lääkehoidon toteuttamiseen. Päiväkotihenkilöstön ruoka-allergiatietämyksessä on puutteita ja henkilökunnan allergiakoulutukselle on tarvetta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yksityisen päiväkotiorganisaation erään toimipisteen kanssa. Teoriaosuutta varten tutkimustietoa ja muita lähteitä etsittiin suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista. Opinnäytetyön teoreettisten lähtökohtien pohjalta koottiin 11 sivuinen sähköinen opas, jonka opinnäytetyön tilaaja voi tulostaa perehdytysmateriaaleihinsa.
Jatkokehittämisehdotuksena voisi olla kyselytutkimuksen teettäminen päiväkoteihin, jolloin avautuisi täsmällisempi tarve ruoka-allergisen lapsen hoidon oppaalle hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi oppaan kääntäminen eri kielille päiväkodin henkilökunnan tarpeiden mukaan lisäisi arvokkaan tiedon ja osaamisen välittymistä.
Suomalaisista lapsista 5–10 % kärsii ruoka-allergiasta ja allergiat ovat lisääntymässä. Lasten ruoka-allergiat väistyvät yleensä viimeistään ennen kouluikää eli ne koskettavat erityisesti päiväkoti-ikäisiä lapsia. Ruoka-allergiat tuovat lasten hoitoon erityispiirteitä ja allergiat tulee osata huomioida kattavasti, jotta lapsen on turvallista käydä päivähoidossa. Vaikka lasten allergioiden hoito painottuu lasten kotiin, päiväkodin henkilökunnan on tärkeää osallistua ruoka-ainerajoitusten noudattamiseen, oireiden seurantaan sekä lääkehoidon toteuttamiseen. Päiväkotihenkilöstön ruoka-allergiatietämyksessä on puutteita ja henkilökunnan allergiakoulutukselle on tarvetta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yksityisen päiväkotiorganisaation erään toimipisteen kanssa. Teoriaosuutta varten tutkimustietoa ja muita lähteitä etsittiin suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista. Opinnäytetyön teoreettisten lähtökohtien pohjalta koottiin 11 sivuinen sähköinen opas, jonka opinnäytetyön tilaaja voi tulostaa perehdytysmateriaaleihinsa.
Jatkokehittämisehdotuksena voisi olla kyselytutkimuksen teettäminen päiväkoteihin, jolloin avautuisi täsmällisempi tarve ruoka-allergisen lapsen hoidon oppaalle hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi oppaan kääntäminen eri kielille päiväkodin henkilökunnan tarpeiden mukaan lisäisi arvokkaan tiedon ja osaamisen välittymistä.