Hurdana nyhetsbrev lockar unga konsumenter? : Undersökning om vilka komponenter i nyhetsbrev om skönhetsprodukter som väcker intresset hos unga vuxna
Lönnqvist, Sonja (2022)
Lönnqvist, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054833
Tiivistelmä
Vilka komponenter i nyhetsbrev om skönhetsprodukter väcker intresset hos unga konsumenter? En kvalitativ studie om hurdana nyhetsbrev som lockar unga vuxna. Syftet med detta arbete är att få fram de viktigaste komponenterna att fokusera på då man skapar nyhetsbrev om skönhetsprodukter med unga konsumenter som målgrupp. För att formulera problemet, frågas då frågorna; hurdana nyhetsbrev lockar unga konsumenter och vilka komponenter i nyhetsbrev om skönhetsprodukter väcker intresset hos unga vuxna? Teoridelen av arbetet innefattar en redovisning om nyhetsbrevens klassiska komponenter samt varför det lönar sig att marknadsföra med hjälp av nyhetsbrev. Teoridelen innehåller även två klassiska teorier; konverteringstratten (som även anpassas specifikt för nyhetsbrev) och valfrihetsparadoxen. I arbetet används en kvalitativ metod för att samla in data. Undersökningen görs med hjälp av intervjuer och målgruppen är 20-25 åriga konsumenter i Nyland. Antalet respondenter som intervjuas är 5 och frågorna omfattar bakgrund, erfarenhet om nyhetsbrev samt exempel på nyhetsbrev. Respondenterna handlar skönhetsprodukter regelbundet och öppnar nyhetsbrev ibland. Stora fonter och tydliga bilder är komponenter som anses viktiga, men även tydliga färger är en starkt intresseväckande komponent, som inverkar mera omedvetet än bilder och fonter. Ett klart och tydligt syfte, lättläst information och kort text är några av de viktigaste egenskaperna i ett bra nyhetsbrev. Framtida undersökningar inom temat kunde göras med ett större antal respondenter för att få en bredare uppfattning om ämnet samt större variation på intervjusvaren.