Simulaatioharjoitus oppimisen tukena : selkärankareumapotilaan fysioterapia
Heino, Liisa; Kinnunen, Enni (2023)
Heino, Liisa
Kinnunen, Enni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054839
Tiivistelmä
Simulaatioharjoitus on erinomainen oppimismenetelmä monipuolisten taitojen kehittämisessä. Simulaatioharjoitukset fysioterapeuttiopiskelijoiden keskuudessa ovat muun muassa edistäneet opiskelijoiden luottamusta omaan kliiniseen päättelyyn sekä kliinisiin taitoihin, päätöksentekoon, fysioterapeuttisen hoidon suunnitteluun ja valmisteluun, sekä vuorovaikutustaitoihin.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli tuottaa simulaatioharjoitus tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opintojaksolle tukemaan opiskelijoiden oppimista. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kolme simulaatioskenaariota. Ennen simulaatioharjoitusta opiskelijoille jaettiin informatiivinen ennakkomateriaali luettavaksi. Simulaatioharjoitukset toteutettiin kahtena eri päivänä pilottiryhmien kesken. Simulaatioharjoituksen lopuksi opiskelijoilta kerättiin palaute, jota hyödynnettiin kehittämistyön arvioinnissa. Simulaatioharjoitusten tavoitteena oli tuottaa opiskelijoille mahdollisimman autenttinen kokemus fysioterapeutin työnkuvasta valvotuissa olosuhteissa.
Opiskelijoilta kerätty palaute oli positiivista, ja simulaatioharjoitukset toteutuivat onnistuneesti. Simulaatioskenaariota voidaan jatkossa hyödyntää Turun ammattikorkeakoulussa fysioterapeuttikoulutuksessa.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli tuottaa simulaatioharjoitus tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opintojaksolle tukemaan opiskelijoiden oppimista. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kolme simulaatioskenaariota. Ennen simulaatioharjoitusta opiskelijoille jaettiin informatiivinen ennakkomateriaali luettavaksi. Simulaatioharjoitukset toteutettiin kahtena eri päivänä pilottiryhmien kesken. Simulaatioharjoituksen lopuksi opiskelijoilta kerättiin palaute, jota hyödynnettiin kehittämistyön arvioinnissa. Simulaatioharjoitusten tavoitteena oli tuottaa opiskelijoille mahdollisimman autenttinen kokemus fysioterapeutin työnkuvasta valvotuissa olosuhteissa.
Opiskelijoilta kerätty palaute oli positiivista, ja simulaatioharjoitukset toteutuivat onnistuneesti. Simulaatioskenaariota voidaan jatkossa hyödyntää Turun ammattikorkeakoulussa fysioterapeuttikoulutuksessa.