Viktiga aspekter inom socialhandledning som påverkar självständighetsprocessen för personer med AST: En litteraturstudie
Ahlskog, Elias; Rylander, Daniel (2023)
Ahlskog, Elias
Rylander, Daniel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304064892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304064892
Tiivistelmä
Övergången från ungdom till myndig är för personer med AST (autismspektrumtillstånd) ofta svår på grund av bristfälligt stöd. Det finns behov av långvarigt stöd i planering inför övergång, under övergången och efter. Arbetets syfte var att undersöka vilka aspekter inom socialhandledning som påverkar självständighetsprocessen för personer med AST. Arbetet har ett fokus på ett klientcentrerat arbetssätt och empowerment. Undersökningen har utgått ifrån aspekter som genomsyrar socialhandledning som arbetssätt. Det insamlade materialet har speglats mot teori om socialpedagogiskt förhållningssätt och socialhandledning. Undersökningens frågeställningar har varit ”Vilka aspekter inom det förberedande arbetet påverkar självständighetsprocessen för personer med AST?” och ”Vilka aspekter under övergången påverkar självständighetsprocessen för personer med AST?”. Datainsamlingsmetodvalet för arbetet var allmän litteraturstudie. Materialet som litteraturinsamlingen gav har analyserats med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys med en induktiv kategorisering. Resultatet har tolkats mot tidigare forskning och teoretiska referensramar. Resultatet från studien visade behovet av ett omfattande arbete där flera aspekter inom socialhandledning är viktiga för övergången, som planering, relationer, miljö, arbetssätt, resurser och professionalitet. Enligt studien behöver det vara ett personcentrerat och relationellt arbetssätt, med fokus på klientens mål där det byggs upp livserfarenheter och arbetserfarenheter vilket behöver ges i ett tidigt skede. En slutsats är att handledningen för personer med AST behöver vara ett omfattande arbete, med behov av en långsiktig personcentrerad plan. Detta med syfte att klienten ska kunna nå sina mål.