Liidien edistäminen myyntiputkessa automaation keinoin B2B-yrityksen markkinoinnissa
Reijonen, Joonas (2023)
Reijonen, Joonas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304064897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304064897
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin markkinoinnin automaation keinoja ja vaatimuksia kiinteistöalalla toimivan ohjelmistotoimittajana toimivan B2B-yrityksen tarpeet huomioiden. Tavoitteena oli luoda markkinoinnille toimintamalli liidien pisteytykselle sekä jalostukselle automaatioita hyödyntäen. Tarve toimien automaatiolle korostui, kun tarkasteltiin vaadittavaa manuaalista työtä niin markkinoinnin kuin myynninkin kannalta.
Teoriaosuudessa käsiteltiin myyntiputken eri vaiheet sekä liidin eteneminen niissä. Lisäksi käsiteltiin markkinoinnin automaation termejä, hyötyjä, sekä keinoja.
Kyseinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jonka tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja ja osallistavaa havainnointia. Haastattelut olivat pääasiallisena tiedonlähteenä ja ne kohdennettiin sekä toimeksiantajayrityksen sisäisiin, että ulkoisiin tahoihin, jolloin lopputulos oli mahdollisimman puolueeton, mutta ottaisi silti tarpeeksi kattavasti huomioon yrityksen ja toimialan tarpeet.
Tutkimalla käytössä olevaa markkinointijärjestelmää ja yhdistämällä havaintoja asiantuntijoiden lausuntoihin, saatiin riittävä ymmärrys toteutukselle. Pohjana jalostusmalleille käytettiin olemassa olevaa sisältömarkkinointia, jonka uudelleenkäyttö tuo lisäarvoa nykyisille liideille. Pisteytys luotiin tukemaan toimeksiantajan inbound-markkinointia raportoinnin ja seurannan helpottamiseksi, sekä tehostamaan ajankäytön priorisointia. Lopputuloksena luotiin toimintamalli liidien jalostamiselle ja pistekartta liidien seurannan mahdollistamiseksi. Nämä luovat tehokkaan markkinoinnin automaation kokonaisuuden, joka vie liidejä eteenpäin myyntiputkessa. Lisäksi työssä esitetään ohjeita ja jatkokehitysehdotuksia automaation toimintamallia tukemaan.
Teoriaosuudessa käsiteltiin myyntiputken eri vaiheet sekä liidin eteneminen niissä. Lisäksi käsiteltiin markkinoinnin automaation termejä, hyötyjä, sekä keinoja.
Kyseinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jonka tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja ja osallistavaa havainnointia. Haastattelut olivat pääasiallisena tiedonlähteenä ja ne kohdennettiin sekä toimeksiantajayrityksen sisäisiin, että ulkoisiin tahoihin, jolloin lopputulos oli mahdollisimman puolueeton, mutta ottaisi silti tarpeeksi kattavasti huomioon yrityksen ja toimialan tarpeet.
Tutkimalla käytössä olevaa markkinointijärjestelmää ja yhdistämällä havaintoja asiantuntijoiden lausuntoihin, saatiin riittävä ymmärrys toteutukselle. Pohjana jalostusmalleille käytettiin olemassa olevaa sisältömarkkinointia, jonka uudelleenkäyttö tuo lisäarvoa nykyisille liideille. Pisteytys luotiin tukemaan toimeksiantajan inbound-markkinointia raportoinnin ja seurannan helpottamiseksi, sekä tehostamaan ajankäytön priorisointia. Lopputuloksena luotiin toimintamalli liidien jalostamiselle ja pistekartta liidien seurannan mahdollistamiseksi. Nämä luovat tehokkaan markkinoinnin automaation kokonaisuuden, joka vie liidejä eteenpäin myyntiputkessa. Lisäksi työssä esitetään ohjeita ja jatkokehitysehdotuksia automaation toimintamallia tukemaan.